سرمایه گذاری سکه - حسین عظیمی | مشاوره سرمایه گذاری
حسین عظیمی مشاوره سرمایه گذاری
سرمایه گذاری

سرمایه گذاری سکه

سرمایه گذاری سکه فهرست موضوعات Toggle سرمایه گذاری سکهسرمایه گذاری روی سکه یعنی چه؟آیا ورود به بازار سکه اقدام خوبی است؟بررسی مزایا و معایبی که سرمایه گذاری روی سکه داردمزایای سرمایه گذاری روی سکهمعایب سرمایه گذاری سکهاهداف سرمایه گذاری روی سکهبرای سرمایه گذاری کدام نوع سکه بهتر است؟سخن پایانی سرمایه…

سرمایه گذاری سکه

سرمایه گذاری سکه به چه روش هایی انجام می شود، چه مزایا و چه معایبی دارد؟ این نوع سرمایه گذاری هرچند در سال های اخیر با ریسک های زیادی برای سرمایه گذاران همراه بوده است اما همچنان در بین محبوب ترین انواع سرمایه گذاری ها قرار دارد. همه سرمایه گذاران باید این نکته را بدانند که سرمایه گذاری روی سکه نیاز به داشتن مهارت و دانش خاصی می باشد.

بسیاری از افراد بوده اند که با ورود به این بازار موفق شدند در طی بازه های زمانی نه چندان طولانی سرمایه خود را چند برابر کرده و سود قابل توجهی را به دست آورند. در نقطه مقابل افراد زیادی هم بوده اند که متاسفانه پس از سرمایه گذاری سکه به دلیل برخی موارد مشخص از جمله عدم آشنایی با این بازار، عدم استفاده از مشاوره های درست، عدم تشخیص اصل از بدل و موارد دیگر شکست خورده اند.

سرمایه گذاری روی سکه یعنی چه؟

اولین نکته ای که در مورد این بازار باید بدانید این است که بازارهای طلا و جواهرات که برای همه ما مشخص است بازاری متفاوت از بازار سرمایه گذاری سکه محسوب می شود. بسیاری از افراد این دو بازار را بازارهایی یکسان می دانند. مهمترین اصلی که این دو بازار را از نظر سرمایه گذاری از یکدیگر متمایز می کند میزان سوددهی آنها می باشد. اگرچه هر در هر دو بازار آنچه که خرید و فروش می شود فلز طلا می باشد.

اما میزان بازدهی در این دو بازار با یکدیگر تفاوت های بسیار زیادی دارد. افرادی که در بازار سکه سرمایه گذاری کرده اند در طی مدت ده سال گذشته حدود ده برابر سرمایه خود سود کرده اند، این در حالی است که سرمایه گذاری بر روی جواهرات و سایر اقلام طلا به این میزان نبوده و حتی شاید به نیمی از این میزان هم نرسیده است.

در مرحله نخست باید بدانید که هدف از سرمایه گذاری سکه، یک سرمایه گذاری بلند می باشد که در آن افراد برای دستیابی به سود بیشتر سکه های بهار آزادی را خریداری می کنند.

بیشتر بخوانید!
سبد گردانی یا صندوق های سرمایه گذاری

البته با توجه به شرایط خاصی که در دهه گذشته بر بازار سکه حاکم بوده است بسیاری از افراد سرمایه گذاری روی سکه را با اهداف کوتاه مدت و یا حتی با اهداف جمع آوری پشتوانه مالی انجام داده اند. این موضوع به این دلیل اتفاق افتاده است که در بازه زمانی بسیار کوتاهی ارزش سکه رشد قابل توجهی را به دست آورد.

آیا ورود به بازار سکه اقدام خوبی است؟

در ابتدا باید بگوییم که این بازار زمانی می تواند برای شما بازار خوبی محسوب شود که شما در آن مانند بازار طلا و جواهرات رفتار نکنید، چرا که در این صورت در مدت بسیار کوتاهی امکان دارد سرمایه خود را به طور کامل از دست دهید و یا اینکه زیان کنید. مهمترین عاملی که موجب می شود افراد این بازار را با زیان ترک کنند این است که معمولا سعی می کنند با مشاهده کاهش قیمت اقدام به فروش کنند.

شما نباید با هر نوسانی در این بازار برای فروش اقدام کنید چرا که این بازار از طرفی به دلیل ماهیت فلزی که در آن خرید و فروش می شود تحت تاثیر بازارهای جهانی می باشد و از طرفی به دلیل اینکه در ایران ضرب می شود تحت تاثیر نوسانات داخلی قرار دارد.

از طرفی معمولا در قیمت گذاری طلا سیاست کلی نزدیک کردن قیمت طلا با قیمت جهانی می باشد. این کار با این هدف انجام می شود که طلای درون ایران با طلای خارج از ایران در یک رنج قیمتی باشد تا از قاچاق آن جلوگیری شود اما در مورد سکه این محدودیت وجود ندارد و نوسانات بسیار بیشتر می تواند باشد.

با توجه به اینکه سرمایه گذاری سکه طی سالیان گذشته با رشد بسیار خوبی همراه بوده و بازدهی بسیار بالایی داشته، بسیاری از افرادی که در کشورهای دیگر زندگی می کنند به ورود به این بازار تمایل زیادی نشان داده اند و به آن ورود کرده اند. سرمایه گذاری روی سکه دارای مزایا و ویژگی های منحصر به فردی می باشد که موجب محبوبیت بالای آن شده است. برخی از ویژگی های بسیار مهم این بازار عبارت اند از:

  •     نقد شوندگی بسیار بالا
  •     نرخ رشد مناسب
  •     حفظ ارزش سرمایه در مقابل گذر زمان و گرانی و تورم

یکی دیگر از مواردی که در مورد سرمایه گذاری سکه باید مد نظر قرار دهید این است که اگرچه این بازار معمولا نوسانات بسیار زیادی را در کوتاه مدت تجربه می کند، اما در معمولا در بلند مدت ریتم مشخصی دارد که همین موضوع سرمایه گذاری روی سکه را می تواند قابل پیش بینی تر و مطمئن تر نماید.

بیشتر بخوانید!
کوچینگ ثروت

از طرفی در طی تمام سال های گذشته نرخ رشد سکه نسبت به تورم همیشه بالاتر بوده است. این مسئله به این معنا است که شما می توانید با سرمایه گذاری سکه از تورم در بازه های زمانی مختلف پیشی بگیرید.

بررسی مزایا و معایبی که سرمایه گذاری روی سکه دارد

ورود به بازار سرمایه گذاری سکه می تواند برای شما یک شمشیر دو لبه باشد. چرا که در کنار مزایای زیادی که دارد معایبی هم دارد که این معایب قابل تامل هستند. به همین دلیل وقتی شما می خواهید به این بازار ورود کنید و در آن سرمایه گذاری کنید باید نسبت به تمامی مزایا در کنار معایب آن آگاه باشید. این آگاهی به شما کمک می کند در تصمیم گیری های خود بتوانید اصول استانداردی را در نظر بگیرید که می تواند برای شما در موفقیت های آینده موثر باشد.

مزایای سرمایه گذاری روی سکه

  1. امکان خرید و فرو به صورت تلفنی و آنلاین در این بازار وجود دارد: شما می توانید با تکیه بر صرافی های معتبر برای خرید و فروش به صورت تلفنی و از راه دور اقدام کنید. هرچند ریسک خرید تقلبی برای شما وجود دارد اما اگر از صرافی های معتبر خرید کنید بدون شک می توانید این کار را به راحتی انجام دهید.
  2. نرخ رشد ثابت در بازه های طولانی مدت: با وجود اینکه گاهی رکود و گاهی هم نوسانات منفی در بازار سکه وجود دارد اما تجربه نشان داده در دراز مدت سرمایه گذاری سودآوری می باشد.
  3. بازدهی بسیار بالا: یکی از مهمترین دلایلی که سرمایه گذاری سکه را محبوب کرده است این است که در کوتاه مدت هم می تواند برای شما بازدهی بالایی داشته باشد.
  4. نیاز به سرمایه اولیه بالایی ندارد: برای سرمایه گذاری روی سکه نیازی نیست که سرمایه اولیه بالایی داشته باشید. می توانید با سکه های چند گرمی کار سرمایه گذاری در بازار سکه را آغاز کنید.
  5. نقد شوندگی بالا: یکی از اهداف هر سرمایه گذاری این است که روزی آن را به پول نقد تبدیل کنید. این بازار قدرت بالایی در نقد شوندگی دارد.

معایب سرمایه گذاری سکه

  1. سخت بودن شرایط نگهداری: یکی از چالش هایی که سرمایه گذاری روی سکه برای شما به همراه دارد محل نگهداری این سکه می باشد. با وجود اینکه صندوق امانت بانک ها می توانند این کار را برای شما انجام دهند اما به هر حال شما با این چالش روبرو خواهید بود.
  2. نوسانات زیاد به دلیل تاثیر پذیری بالا: با هر خبری که در سراسر جهان در مورد صلح و جنگ پخش می شود این بازار دچار افت و رشد های قابل توجهی می شود.
  3. ریسک زیاد در کوتاه مدت: بر خلاف دراز مدت این سرمایه گذاری در کوتاه مدت می تواند تحت تاثیر بسیاری از موارد دچار نوسانات شدیدی شود.
بیشتر بخوانید!
سرمایه گذاری 1 میلیارد تومان

اهداف سرمایه گذاری روی سکه

سرمایه گذاری سکه می تواند با اهداف مختلفی انجام شود. در صورتی که شما یکی از اهداف ذیل را دنبال می کنید می توانید برای سرمایه گذاری روی بازار سکه حساب کنید.

  1. تامین پشتوانه ههای مالی برای آینده
  2. ایجاد تنوع در سبد سرمایه
  3. سرمایه گذاری با اهداف بلند مدت برای دستیابی به سود مناسب
  4. رسیدن به سودهای مطمئن از طریق استفاده از تکنیک های خاص
  5. حفظ ارزش پول به صورت سرمایه گذاری کوتاه مدت

برای سرمایه گذاری کدام نوع سکه بهتر است؟

گاهی اوقات این امکان وجود دارد که در سرمایه گذاری سکه بر اساس نوع سکه شما شاهد تفاوت های فاحش در میزان بازدهی باشید. به همین دلیل برخی از نکات مهم را برای اینکه بدانید سرمایه گذاری کدام نوع سکه بهتر است برای شما آماده کرده ایم که عبارت اند از:

  •     سکه های امامی ضرب جدید دارای تقاضای بیشتری هستند.
  •     ربع سکه ها قیمت های کمتر و تقاضای بیشتری دارند.
  •     در سکه های تمام بهار آزادی معمولا نوسانات بیشتری وجود دارد
  •     سال ضرب و تولید سکه در قیمت آن موثر است.
  •     حباب قیمت سکه نسبت به خود سکه و نیم سکه بالاتر است.
  •     تقاضای زیاد در شرایط عادی بازار می تواند منجر به ایجاد حباب در قیمت ربع سکه شود.

سخن پایانی

با توجه به مواردی که در این مطلب بیان کردیم سرمایه گذاری سکه یکی از انواع سرمایه گذاری محبوب و پر سود می تواند باشد به شرط آنکه شما به خوبی با این بازار و نوساناتی که در آن وجود دارد آشنا باشید. در مورد اینکه کدام نوع سکه برای سرمایه گذاری خوب است هم شما در نهایت باید تصمیم بگیرید اما توصیه می کنیم در سرمایه گذاری بر روی ربع سکه دقت بیشتری به خرج دهید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up