سرمایه گذاری در ملک یا طلا - حسین عظیمی | مشاوره سرمایه گذاری
حسین عظیمی مشاوره سرمایه گذاری
سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در ملک یا طلا

سرمایه گذاری در ملک یا طلا فهرست موضوعات Toggle سرمایه گذاری در ملک یا طلارقابت تنگاتنگ بین طلا و ملک در سرمایه گذاری مزایای سرمایه گذاری در طلامعایب سرمایه گذاری در طلامزایای سرمایه گذاری در ملک معایب سرمایه در ملک بررسی سرمایه گذاری در ملک یا طلاکلام نهایی با استفاده…

سرمایه گذاری در ملک یا طلا

با استفاده از سرمایه گذاری درست و اصولی می توان راه صد ساله را در بازه زمانی کوتاهی طی کرد. البته فاکتورهای بسیار زیادی در این راستا اثر گذار هستند، که بایستی به خوبی آن ها را مد نظر داشت. سرمایه گذاری یک راه پر پیچ و خم است که تنها افرادی که بلد را هستند می توانند در این راه پر تلاطم با موفقیت به مقصد و هدف خود برسند.

در کشور ما ایران خوشبختانه بستر های زیادی برای سرمایه‌ گذاری موفقیت آمیز وجود دارد.  در کشور ما ، ایران، خوشبختانه و بسترهای زیادی برای سرمایه گذاری موفقیت آمیز وجود دارد، طلا و ملک هر دو در مدت زمان طولانی توانستند، برای سرمایه گذاری بهترین گزینه باشند.

اما همیشه این سوال بوده است که سرمایه گذاری در ملک یا طلا کدام بهتر است؟ به خوبی ثابت شده است، که سرمایه گذاری در ملک یا طلا هر دو نتایج مثبت و خوبی دارند و توانسته اند، رقابت تنگاتنگی بین هم ایجاد نمایند.

اما گاهی شاهد پیش روی یکی از آن دو بوده ایم. در این مقاله قصد داریم تا به خوبی سرمایه گذاری در ملک یا طلا و عوامل وابسته به آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما نیز در جستجوی سرمایه گذاری موفق و سود مند هستید، توصیه می‌کنیم در این مطلب با ما همراه شوید.

رقابت تنگاتنگ بین طلا و ملک در سرمایه گذاری

برای سرمایه گذاری سودمند بایستی نکات مختلفی را مد نظر داشت. معمولاً مواردی برای سرمایه گذاری مناسب هستند که در یک مدت زمانی چند ساله همچنان رشد صعودی برای آن وجود داشته باشد و نوسانات منفی کمتر از نوسانات مثبت در آنها بوده باشد.

طلا به عنوان یک فلز بسیار ارزشمند پشتوانه نقدینگی کشور نیز به حساب می آید و برای جواهرات بسیاری از آن استفاده می ‌کنند. نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر دنیا طلا اهمیت بسیار زیادی دارد، بازار طلا معمولاً با رکود همراه نیست و همیشه خواهان و متقاضیان خاص خود را دارد.

در چند سال اخیر شاهد چندین برابر  شدن نرخ طلا در بازار بوده ایم. طلا در این چند سال همچنان افزایش یافته است و کمتر با کاهش آن رو به رو بوده ایم. زمانی در بازار طلا با نرخ کمتری مواجه است، اما پس از مدت کوتاهی رشد صعودی پیدا کرده و افزایش خواهد یافت.

 در حقیقت ثبات در بازار طلا ایران وجود ندارد و نوسانات دوست همیشگی و همراه طلا هستند. به همین دلیل افراد بسیار زیادی به سمت سرمایه گذاری در طلا سوق یافته اند. اتفاقاً اکثر سرمایه گذار ها نیز با سود مطلوب ناشی از این سرمایه‌گذاری مواجه شده ‌اند.

به همین دلیل در جدول سرمایه گذاری، طلا معمولاً در صدر جدول قرار دارد. علاوه بر طلا، ملک نیز با رشد صعودی مواجه شده است. شهرهای ایران در حال گسترش هستند و جمعیت آن ها روبه افزایش است. به همین دلیل از نظر جغرافیایی مساحت آنها در حال افزایش بوده و مناطق زیادی به شهرها پیوسته اند.

در برخی از استان‌ ها، روستا ها تغییر ماهیت داده اند و به منطقه ای از شهر تبدیل شده اند. در این مناطق شاهد افزایش قیمت ملک هستیم، افزایش جمعیت، افزایش ساخت و ساز را در پی دارد و در نهایت قیمت ملک به شدت بالا خواهد رفت.

بیشتر بخوانید!
سرمایه گذاری با 70 میلیون

اگر خوب توجه کرده باشید، معمولا ثروتمندان کسانی هستند که ملک زیادی دارند. در چند سال اخیر شاهد رکود در ملک بوده ایم، اما پس از گذشت مدت زمان کوتاهی این رکود از بین رفته و به جای آن با رونق زیادی روبرو هستیم. معمولاً در کلان شهر ها همیشه قیمت نرخ بالا است، اما قیمت ملک در شهرهای کوچک در حال توسعه هستند، قابل توجه است و رشد بیشتری داشته است.

در کلان شهرها نیز شهرک سازی صورت گرفته و در شهرک ها قیمت ملک  چندین برابر شده است. تمام این موارد باعث شده‌اند تا سرمایه گذاری در ملک سودمند باشد و افراد زیادی را متمایل به این سرمایه گذاری کند. در حال حاضر طلا و ملک رقابت تنگاتنگی دارند و سرمایه‌گذاری میان آن ها به شدت رواج دارد. این رقابت باعث شده تا همه به دنبال این باشند که بدانند، در سرمایه گذاری در ملک یا طلا کدام بهتر است؟ برای پاسخ به این سوال باید موارد زیادی را مورد بررسی قرار دهیم.

مزایای سرمایه گذاری در طلا

در بررسی سرمایه گذاری در ملک یا طلا خواهان این هستیم تا مزایای هر کدام از این سرمایه گذاری ها را مورد بررسی قرار دهیم. این ارزیابی به ما کمک می کند تا بتوانیم پاسخ خوبی به این سوال یعنی، سرمایه گذاری در ملک یا طلا کدام بهتر است بدهیم؟ به موارد زیر توجه کنید:

  • طلا هیچ وقت را که نمی ماند و شما هر زمان که بخواهید می توانید آن را به فروش برسانید. برای تبدیل طلا به وجه نقد هیچ گونه مشکلی وجود ندارد.
  • برای سرمایه گذاری در طلا هیچ حداقلی وجود نداشته و شما می توانید با کمترین مبلغ ممکن است اقدام به خریداری طلا نمایید.
  • برای انتقال و تغییر مالکیت طلا نیازی به مراجعه به دفتر اسناد رسمی نبوده و به راحتی امکان پذیر است‌. در چنین شرایطی شما مجبور به پرداخت مالیات نخواهید بود.
  • برای خرید یا فروش، همواره متقاضیان وجود دارد. هنگامی که قصد فروش طلا را دارید، مجبور نیستید به دنبال مشتری و یا خریدار باشید. بازار طلا فاقد چنین مواردی است، چرا که به راحتی می توانید به یک طلافروشی مراجعه کنید.
  • در بازار ایران هرگز با سقوط نرخ طلا مواجه نبوده ایم و تنها نوسانات جزئی برای طلا وجود دارد.
  • شما می توانید اقدام به خرید طلا کنید و در دارایی شما ثبت نشود و در نهایت مجبور به پرداخت مالیات نخواهید شد.
  • طلا مستهلک نمی شود و استفاده از آن سبب کاهش ارزش آن نخواهد شد. طلای شکسته شده با طلای نو هیچگونه تفاوتی ندارد و ارزش آن یکی است.

معایب سرمایه گذاری در طلا

سرمایه گذاری در طلا دارای یک سری معایب است که بایستی به خوبی بررسی شود؛

  • زمانی که شما خواهان خرید طلا هستید مبالغی را تحت عنوان مالیات و اجرت پرداخت خواهید کرد. این مبالغ به عنوان هزینه خرید طلا به حساب می آید، هنگام فروش طلا این هزینه بر ارزش طلا سرشکن نخواهد شد. به عبارتی نرخ خرید طلا بیشتر از نرخ فروش طلا است و هنگام فروش با ضرر مواجه خواهید شد.
  • نگهداری از طلا با سختی زیادی همراه است. همواره امکان سرقت و دزدی از آن وجود دارد. در صورتی که خواهان نگهداری طلا در صندوق امانات باشید، نیز برایتان هزینه ‌بر خواهد بود.
  • جابجایی طلا می تواند، خطرناک باشد.
  • اگر به خوبی در رابطه با حباب طلا و سکه اطلاعات کافی در دست نداشته باشید نمی ‌توانید، سرمایه گذاری مفید در طلا انجام دهید. سرمایه ‌گذاری در این مورد به اطلاعات زیادی احتیاج دارد.
  • امکان تقلب در طلا وجود دارد و بعضی از افراد طلا های عیار پایین را به جای طلای عیار بالا به فروش می رسانند، این مورد در سکه و زیورآلات طلا مورد رایج است.
  • اجرت ساخت طلا گاهی به شدت بالاست و سبب زیان دهی خواهد شد.
  • در صورت استفاده از طلا امکان دارد، قطعاتی از آن جدا شود و از قیمت طلا کسر گردد.
بیشتر بخوانید!
سرمایه گذاری روی خود

مزایای سرمایه گذاری در ملک

در مطالب فوق مزایا و معایب سرمایه گذاری در طلا را بررسی کردیم، بری یافتن پاسخی صحیح برای سوال سرمایه گذاری در ملک یا طلا کدام بهتر است؟ بایستی ملک و طلا هر دو مورد بررسی قرار بگیرند، در ادامه مطلب به مزایای سرمایه گذاری در ملک اشاره شده است؛

  1. در سرمایه گذاری ملک شما مجبور به مراقبت و نگهداری از ملک نخواهید بود، به هیچ عنوان به ملک آسیبی وارد نخواهد شد و امکان سرقت، دزدی و استهلاک برای ملک وجود ندارد.
  2. ملک به شرایط زیادی وابسته است، علاوه بر نوسانات بازار ملک به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در کنار مکان های با اهمیت می تواند به شدت تغییر پیدا کند و سبب سود های هنگفت شود. در حقیقت سرقفلی مناطق اطراف بر روی قیمت ملک اثر گذار است.
  3. پس از گذشت چندین سال هیچ گونه تغییری در ملک رخ نخواهد داد، اندازه و سایز آن تغییری نمی کند، نه به آن اضافه می شود و نه از آن کسر خواهد شد.

معایب سرمایه در ملک

سرمایه گذاری در ملک دارای معایب مختلفی نیز می‌ باشد، که به شرح زیر است؛

  1. ملک در گروه دارایی مشهود قرار گرفته است و مالیات بر آن اعمال می شود.
  2. هنگام خرید و فروش ملک مبالغی باید به عنوان هزینه نقل و انتقال به حساب وزارت دارایی واریز شود.
  3. خرید و یا فروش ملک به آسانی انجام نشده و زمان ‌بر است، اگر شما خواهان خرید ملک باشید. باید بازار را زیر و رو کنید تا ملک مد نظر خود را با قیمتی مناسب خریداری کنید. همچنین هنگام فروش ملک نیز باید صبوری کنید تا مشتری و خریدار به سراغ شما بیاید.
  4. در بازار ملک واسطه وجود داشته و افرادی به عنوان دلال ملک شناخته می شوند، در اکثر مواقع برای خرید و یا فروش ملک بایستی به دلالان مراجعه شود و مبالغی به آنان پرداخت گردد.
  5. بازار ملک متغیر است، اگر شما در هنگام رونق ملک اقدام به فروش آن نکنید، امکان دارد این بازار با رکود مواجه شود و تا مدت زمان بسیاری ملک شما خواهان نداشته باشد.
  6. هر فردی با هر میزان بودجه ای نمی ‌تواند، برای سرمایه گذاری در ملک اقدام کند. چرا که قیمت ملک زیاد بوده و برای خرید آن قیمت پایه احتیاج است که فراهم نمودن آن در توان هر کسی نیست.
  7. هنگام خرید و یا فروش ملک مالیات برای آن در نظر گرفته خواهد شد.

بررسی سرمایه گذاری در ملک یا طلا

در این محتوا تلاش کردیم تا به خوبی مزایا و معایب هر دو سرمایه گذاری در ملک یا طلا را مورد بررسی قرار دهیم، با توجه  به این ارزیابی ‌ها می توان گفت که برای سرمایه گذاری ملک بهتر است یا طلا؟همان طور که گفته شد برای آن که شما اقدام به سرمایه گذاری در طلا کنی،د نیاز به فراهم کردن مبلغ زیادی ندارید، با هر مبلغ کمی هم می توان اقدام به سرمایه گذاری در طلا نمود.

بیشتر بخوانید!
فروش سهام متوفی

از این نظر طلا گزینه بهتری نسبت به ملک است. چرا که نمی توان با هر بودجه ای اقدام به خرید ملک نمود. همچنین خرید و فروش طلا زمان بر نیست و در چند ساعت به راحتی انجام خواهد شد. اما در رابطه با ملک چنین نیست و به پروسه زمان بر احتیاج دارد. در صورتی که شما خواهان نقد کردن سرمایه خود باشید طلا گزینه بهتری خواهد بود.

اما نمی توان عنوان کرد که سرمایه گذاری در طلا همیشه بهترین گزینه است، در صورتی که شما خواهان سرمایه گذاری سنگینی باشید، می توانید به سراغ ملک بروید. به دلیل عدم استهلاک ملک شما به راحتی می توانید ملکی را خریداری کنید و با پسرفت و یا کاهش ارزش آن مواجه نشوید. همچنین برای حفظ دارایی تان نیاز به مراقبت خاصی نخواهید داشت.

چرا که امکان دزدی کردن از ملک وجود ندارد.رشما می توانید به صورت قانونی سرمایه خود را در ملک قرار دهید و از کلاهبرداری و یا تقلب در آن جلوگیری کنید. برای آن که بتوان گفت برای سرمایه گذاری ملک بهتر است یا طلا، شرایط شما نیز اهمیت زیادی دارد.

در حقیقت این شما هستید که تعیین می کنید کدام یک از سرمایه گذاری در ملک یا طلا برای شما مفید خواهد بود. به همین دلیل نمی توان به صورت قطعی بیان کرد که بین سرمایه گذاری در ملک یا طلا کدام بهتر است.

کلام نهایی

سرمایه گذاری در ملک یا طلا می ‌تواند با سودآوری زیادی همراه باشد، ملک و طلا هر دو با صعود زیادی مواجه هستند، که در نهایت سبب افزایش متقاضیان سرمایه گذاری در آن ها شده است. سرمایه گذاری در اقتصاد نیز اثرات مثبتی به جا گذاشته و باعث شده نقدینگی کاهش یابد.

به دلیل رقابتی که میان سرمایه گذاری طلا و ملک وجود دارد، این سوال مطرح است که برای سرمایه گذاری ملک یا طلا کدام بهتر است؟ برای پاسخ به این سوال موارد زیادی بایستی بررسی شود. در بازار گاهی طلا و گاهی ملک عملکرد بهتری دارد.

 اما در نهایت این سرمایه گذاری به شرایط سرمایه گذار به شدت وابسته است. اگر شما به عنوان یک سرمایه گذار خواهان نتیجه در زمان کوتاه هستید، طلا گزینه بهتری خواهد بود. اما اگر زمان برای شما اهمیت ندارد، بهتر است به سراغ ملک بروید. همچنین شما برای سرمایه گذاری در طلا  مجبور نیستید مبلغ هنگفتی را فراهم کنید.

اما برای ملک، سرمایه‌ گذاری در آن قطعاً نیازمند مبالغ زیادی هستیم که هر کسی قادر به تامین آن نیست. از این رو برای آن که بتوان تفاوتی میان سرمایه گذاری ملک یا طلا بیان کرد و بتوان گفت کدام یک از آن ها بهتر است، بایستی شرایط شما به عنوان یک سرمایه گذار نیز مورد بررسی قرار بگیرد. امیدواریم در این محتوا توانسته باشیم کمکی به شما کنیم، از اینکه همراه ما بودید کمال و قدردانی را داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up