سرمایه گذاری خصوصی - حسین عظیمی | مشاوره سرمایه گذاری
حسین عظیمی مشاوره سرمایه گذاری
سرمایه گذاری

سرمایه گذاری خصوصی

سرمایه گذاری خصوصی فهرست موضوعات Toggle سرمایه گذاری خصوصیسرمایه گذاری خصوصی چیست؟تاریخچه سرمایه گذاری خصوصی چیست؟سخن پایانی سرمایه گذاری خصوصی چیست ؟ بسیاری از ما که مقداری پس انداز کرده ایم و یا به هر طریقی صاحب سرمایه ای شده ایم برای اینکه ارزش پول خود را از دست ندهیم…

سرمایه گذاری خصوصی

سرمایه گذاری خصوصی چیست ؟ بسیاری از ما که مقداری پس انداز کرده ایم و یا به هر طریقی صاحب سرمایه ای شده ایم برای اینکه ارزش پول خود را از دست ندهیم به سمت سرمایه گذاری می رویم. این کار می تواند با هدف حفظ ارزش پول باشد و یا اینکه با هدف کسب سود و افزایش ثروت باشد. برای اینکه بتوانیم سرمایه گذاری کنیم راه های مختلف و بازارهای مختلفی وجود دارد که ما می توانیم به آنها ورود کنیم.

یکی از این راه ها این است که به صورت غیر مستقیم وارد بازار شده و سرمایه گذاری خصوصی را در دستور کار خود قرار دهیم. شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری خصوصی می توانند یکی از انتخاب های ما برای همکاری باشند. ما می توانیم به یکی از این شرکت ها و یا صندوق ها مراجعه کرده و به کمک آنها سرمایه گذاری خصوصی را انجام دهیم.

سرمایه گذاری خصوصی چیست؟

بسیاری از شرکت ها در بورس حضور دارند و شما می توانید با سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار این شرکت ها را خریداری کرده و با فروش آنها در مقاطع طلایی در بلند مدت و یا کوتاه مدت سود کنید. این بازار سرمایه گذاری برای شما یک بازار شناخته شده می باشد که بسیاری از شما آن را می شناسید و یا در آن ورود کرده اید.

حال اگر شما برای سرمایه گذاری به سراغ مجموعه ها و شرکت هایی بروید که در بورس حضور ندارند، کاری که در واقع انجام داده اید سرمایه گذاری خصوصی محسوب می شود. این کار می تواند با اهداف مختلفی انجام شود از جمله مواردی مانند تامین مالی شرکت ها و پروژه های آنها. این شرکت ها معمولا به خارج از داد و ستدهای بورسی برای جذب سرمایه گذاران و یا صندوق های سرمایه ای در خواست می دهند.

سرمایه گذاری خصوصی در چه شرکت هایی انجام می شود؟

همانطور که گفتیم برخی از شرکت ها که وارد بورس نشده اند می توانند محلی برای سرمایه گذاری، سرمایه گذاران باشند. اما این شرکت ها باید چه نوع شرکت هایی باشند و چگونه می شود در این شرکت ها سرمایه گذاری کرد؟ آیا این که شرکتی وارد بورس نشده است به این معنا است که آن شرکت معتبر نیست؟ در واقع باید بدانید که شرکت هایی که در بورس حضور ندارند لزوما شرکت های نامعتبری نیستند و شما در صورت شناخت کافی می توانید برای سرمایه گذاری در آنها اقدام کنید.

  • معمولا سرمایه گذاری خصوصی می تواند در شرکت های سرمایه گذاری پیش از آنکه سهام آنها به طور عمومی منتشر شود صورت بگیرد.
  • این نوع سرمایه گذاری می تواند در مراحل بعدی استفاده از صندوق های تامین مالی اهرمی صورت بگیرد.
  • شما می توانید این سرمایه گذاری را در مراحل رشد شرکت ها انجام دهید. می توانید حجم بالایی از سرمایه را برای توسعه و رشد وارد آن شرکت کنید.
  • این سرمایه گذاری همچنین می تواند در مراحل اولیه طرح ها و شکل گیری شرکت ها توسط افرادی که به اصطلاح به آنها فرشتگان نجات میگویند صورت بگیرد.
بیشتر بخوانید!
سرمایه گذاری در ترکیه

تاریخچه سرمایه گذاری خصوصی چیست؟

این نوع از سرمایه گذاری در ابتدا در کشورهای توسعه یافته در سال های 1980 میلادی رواج پیدا کرد. با استقبال بسیار گسترده ای از سوی مردم و همچنین از سوی سرمایه داران روبرو شد و توانست بازدهی بسیار خوبی را هم برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد و از طرفی برای توسعه اقتصادی کشور هم ثمره های بسیار خوبی را به همراه داشت.

از همین رو امروزه استفاده از سرمایه گذاری خصوصی را در بسیاری از کشورهای در حال توسعه هم شاهد هستیم که نتایج مثبت زیادی هم به همراه داشته است.

کشورهای زیادی در بین کشورهای در حال توسعه هستند که سرمایه گذاری خصوصی به شکل مناسبی در آنها انجام می شود. مانند ترکیه، برخی از کشورها آفریقایی، برزیل و یا حتی هند که در آنها به این بازار توجه بسیار ویژه ای می شود.

یکی از شرکت های معتبر سرمایه گذاری مالی که شرکت ifc می باشد در بیش از دویست و پنجاه صندوق سرمایه گذاری خصوصی در  کشورهای مختلف در حال توسعه ورود کرده و در آنها اقدام به سرمایه گذاری و تامین منابع مالی جهت رشد و توسعه نموده است. از همین رو این روش سرمایه گذاری بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به مزایا و همچنین استقبال زیادی که از سرمایه گذاری خصوصی شده است امروزه ما شاهد این هستیم که بسیاری از شرکت های خرید و فروش اوراق بهادار خارج از بورس می توانند حجم زیادی از معاملات سرمایه گذاری در کشورها را به خود اختصاص دهند.

بیشتر بخوانید!
سرمایه گذاری اتباع خارجی

از همین رو میزان رشد و توسعه در کشورهای در حال توسعه ای که این نوع سرمایه گذاری در آنها بیش از سایر کشورها می باشد، بالاتر بوده و معمولا سرمایه گذاری در آنها می تواند برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی پرسودتر هم تلقی شود.

با توجه به این که سرمایه گذاری خصوصی می تواند برای افراد نرخ بازدهی بسیار بالاتری را نسبت به شرکت های موجود در بورس داشته باشد، روز به روز بر تعداد افرادی که می خواهند به این بازار وارد شوند و در آن سرمایه گذاری افزوده می شود.

برای اینکه افراد بتوانند به خوبی با این بازارها آشنا شوند و به آنها ورود کنند هم معمولا کنفرانس ها، جلسات و گردهمایی های زیادی سالانه ترتیب داده می شود و بسیاری از شرکت ها در این گردهمایی ها حضور می یابند و با معرفی خود سرمایه گذاران مختلفی را به سمت خود جذب می کنند.

صندوق های سرمایه گذاری خصوصی چه صندوق هایی هستند؟

معمولا صندوق های سرمایه گذاری که به صورت خصوصی فعالیت می کنند در بازار ایران و یا سایر کشورهای در حال توسعه به نوعی ابزارهای سرمایه گذاری محسوب می شوند که معمولا توسط برخی از انواع شرکت های خصوصی تشکیل می شوند.

این شرکت ها معمولا به نمایندگی گروهی از سرمایه گذاران داخلی و یا خارجی اداره می شوند تا استانداردهای اجرایی آنها همیشه تحت کنترل باشد. معمولا این صندوق ها دارای دیدگاه های مشخصی در سرمایه گذاری محسوب می شوند موجب تمایز آنها با سایر صندوق های سرمایه گذاری می شود.

برای مثال می توانیم به دیدگاهی که موجب تامین سرمایه این صندوق ها می شود اشاره داشته باشیم. به طور کلی سرمایه ای که در این صندوق ها جمع می شود با این دیدگاه تامین می شود که بخش مشخصی از سهام شرکت های خصوص تملک و سپس در بازه زمانی مشخصی واگذار شود.

صندوق های سرمایه گذاری خصوصی فعال در ایران در ابتدا تنها سه صندوق بودند که بعد ها با افزایش نرخ میزان مشارکت سرمایه گذاران به خوبی گسترش پیدا کردند و امروزه تعداد آنها دو رقمی شده و بسیار مورد توجه سرمایه گذاران می باشند.

روش کار صندوق های سرمایه گذاری خصوصی هم به این صورت که است که توسط کارشناسانی که در مجمع کمیته سرمایه گذاری حضور دارند بازارهای مالی و قابل قبول برای سرمایه گذاری شناسایی و تحلیل می شود. بهترین بازارها توسط این کارشناسان شناسایی می شود و بر اساس میزان سرمایه فعلی که در اختیار دارند برای سرمایه گذاری در این بازارها اقدام می کنند.

بیشتر بخوانید!
کوچینگ میراث

توسط مجمع و کمیته سرمایه گذاری معمولا برای این صندوق ها مدیری انتخاب می شود که به طور کلی این صندوق را مدیریت کرده و امور جاری صندوق را در راستای دستورالعمل های مصوب کمیته سرمایه گذاری پیش می برد.

تمامی تصمیماتی که در صندوق سرمایه گذاری خصوصی گرفته می شود توسط مدیریت اتخاذ می شود. اما برای اینکه این تصمیمات نتواند به صندوق و سرمایه ای که مردم در آن قرار داده اند آسیب بزند تمامی تصمیمات باید در چارچوب پیشبرد اهداف مشخصی باشد.

از همین رو هم هست که کمیته سرمایه گذاری و مجمع صندوق دستورالعمل ها و چارچوب هایی را تعیین می کنند تا مدیریت برای دستیابی به اهداف تعیین شده در چارچوب همین دستورالعمل های تصویب شده اقدام کند. به این ترتیب سرمایه های سرمایه گذاران دیگر بر باد نخواهد رفت.

معمولا واحدهای صندوق سرمایه گذاری خصوصی به شکل واحدهای قابل معامله در بورس می باشند، باید به این نکته هم توجه داشته باشید که ساختار حاکمیت شرکتی آنها در قابل واحدهای تجاری ممتاز، که عموما تشکیل دهنده مجمع و کمیته صندوق هستند و همچنین واحدهای عادی اداره می شود.

تمامی این ساختارسازی ها با هدف ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه گذاران می باشد تا افرادی که می خواهند در این حوزه ورود کنند و به صورت خصوصی در این صندوق ها سرمایه گذاری کنند بتوانند ضمانت نقدشوندگی دریافت کرده و البته به صورت کاملا شفاف از مراحل گردش سرمایه خود مطلع شوند.

سخن پایانی

اگرچه روش های مختلفی برای سرمایه گذاری وجود دارد، اما این شما هستید که باید بر اساس افزایش میزان آگاهی و اطلاعات خود نسبت به انتخاب یکی از بهترین های آن انواع اقدام کنید. بهترین توصیه ای که ما می توانیم به شما داشته باشیم این است که نباید تمامی تخم مرغ های خود را در یک سبد قرار دهید.

از همین رو و بر اساس این توصیه باید این را بدانید که یکی از اصلی ترین دستوراتی که مدیران صندوق سرمایه گذاری خصوصی دارند این است که در بازارهای سرمایه ای مختلفی وارد شوند و به سرمایه گذاری اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up