سرمایه گذاری در ترکیه - حسین عظیمی | مشاوره سرمایه گذاری
حسین عظیمی مشاوره سرمایه گذاری
سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در ترکیه

سرمایه گذاری در ترکیه فهرست موضوعات Toggle سرمایه گذاری در ترکیهچرا سرمایه گذاری در ترکیه؟ترکیه یازدهمین اقتصاد قدرتمند جهانموقعیت جغرافیایی استراتژیکداشتن جامعه کارآفرینان قویسیاست های حمایتی ترکیه از سرمایه گذارانزیر ساخت بسیار خوب و مناسبی که ترکیه داردداشتن نیروی کار ماهر و رقابت پذیرکسب تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاریداشتن…

سرمایه گذاری در ترکیه

سرمایه گذاری در ترکیه چه مزایایی دارد؟ یکی از کشورهایی که این روزها سرمایه گذاری در آن رواج پیدا کرده است کشور ترکیه می باشد. ترکیه کشوری است که به دلیل موقعیت خوب ژئوپلیتیکی خود همواره برای بسیاری از سرمایه گذاران کشوری با اهمیت زیاد بوده است. همین ویژگی بسیار متمایز کننده کشور ترکیه را به یک مرکز بسیار مهم و البته بسیار مناسب برای سرمایه گذاران خارجی و الیته داخلی تبدیل کرده است.

بسیاری از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در ترکیه به سراغ بخش های مختلفی مانند املاک، مستغلات و گردشگری می روند تا بتوانند از این طریق سرمایه های خود را افزایش دهند. در زمانی که کرونا به عنوان یک بیماری همه گیر در تمامی کشورها قدرت نمایی کرد، اقتصاد ترکیه هم دچار اختلال شد اما بعد از همه گیری این ویروس به گزارش بانک مرکزی ترکیه اقتصاد ترکیه یکی از سریعترین رشد ها را تجربه کرد.

چرا سرمایه گذاری در ترکیه؟

میزان ورودی  FDI  در ترکیه در سال 2021 چیزی معادل هشتاد درصد رشد را تجربه کرد و در یک جهش بی سابقه به 1/14 میلیارد دلار رسید که آماری بسیار شگفت انگیز محسوب می شود. این نکته را هم در خصوص سرمایه گذاری در ترکیه باید به شما بگوییم که میزان کلی ورودی FDI به ترکیه از سال 2003 تا سال 2021 چیزی بالغ بر دویست و سی و نه میلیارد دلار بوده است.

با توجه به این آمار و ارقام و همچنین موقعیت بسیار خوبی که کشور ترکیه دارد یکی از بهترین انتخاب های ممکن برای سرمایه گذاری می تواند همین کشور باشد. دلایل بسیار زیادی وجود دارد که می تواند ما را به سرمایه گذاری کردن در کشور ترکیه ترغیب کند اما در این مطلب می خواهیم به صورت تخصصی تر به سراغ دلایلی برویم که می تواند ما را مجاب به انجام سرمایه گذاری در این کشور کند.

به طور کلی می شود در یک دسته بندی تخصصی چندین مورد را در مورد کشور ترکیه در نظر گرفت و مورد بررسی قرار داد. برخی از این فاکتورها به گونه ای در کشور ترکیه به سمت رشد حرکت می کنند که در دنیای پیچیده اقتصاد برای ما چاره ای جز پیش بینی موفقیت سرمایه گذاری در ترکیه باقی نمی گذارند.

بیشتر بخوانید!
6 سوالی که سرمایه گذاران موفق می پرسند

مهمترین پارامترهایی که ما برای بررسی شرایط سرمایه گذاری در کشور ترکیه مد نظر قرار داده ایم عبارت اند از:

  •     جایگاه اقتصاد جهانی ترکیه در مکان یازدهم قوی ترین اقتصادهای جهان
  •     موقعیت جغرافیایی استراتژیک
  •     داشتن جامعه کارآفرینی بسیار قوی
  •     سیاست های حمایتی دولت ترکیه
  •     زیر ساخت بسیار خوب  و مناسب
  •     نیروی کار ماهر و رقابت پذیر
  •     کسب تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری
  •     داشتن راه های متنوع برای سرمایه گذاری

 

ترکیه یازدهمین اقتصاد قدرتمند جهان

چرا سرمایه گذاری در ترکیه؟ به این دلیل که این کشور هم اکنون در بین یازده اقتصاد قدرتمند جهان قرار گرفته است. در سال های گذشته به خصوص در یک دهه اخیر اقتصاد کشور ترکیه رشد بی سابقه ای را تجربه کرده است که باعث شگفتی بسیاری از سرمایه گذاران خارجی شده است.

برای مثال باید این را بدانید که اقتصاد ترکیه در سال 2003 پایین تر از اقتصاد ایران در رتبه هجدهم جهان قرار داشت. در آن زمان شاید کمتر کسی انتظار این میزان رشد را در کمتر از دو دهه داشت.

ما در بخش بالا به شما در خصوص میزان ورودی FDI به ترکیه در سال 2021 گفتیم اما باید بدانید که ترکیه موفق شد قبل از اینکه وارد سال 2021 شود خود را از جایگاه هجدهمین اقتصاد برتر جهان به رتبه یازدهم برساند. شاید یکی از دلایلی که می تواند شما را به سمت سرمایه گذاری در ترکیه سوق دهد این باشد که بدانید ایران که در سال 2003 از ترکیه بالاتر بود از سال 2019 به بعد دیگر هرگز موفق نشده است که در بین هجده اقتصاد برتر جهان جایگاهی برای خود دست و پا کند.

موقعیت جغرافیایی استراتژیک

یکی دیگر از دلایل سرمایه گذاری در ترکیه برای سرمایه گذاران موقعیت جغرافیایی این کشور محسوب می شود. شاید مهمترین نقشی که ترکیه در حال ایفای آن به بهترین شکل ممکن می باشد، ارتباطی است که بین آسیا و اروپا ایجاد کرده است.

این کشور مانند پلی است که به واسطه آن آسیا و اروپا به هم متصل شده اند و از اوراسیا را تشکیل داده اند. از طرفی بر فرهنگ ترکیه و بازار ترکیه تحولاتی که در هر دو قاره اتفاق می افتد به صورت مستقیم تاثیر می گذارد چرا که بخشی از ترکیه در آسیا و بخش دیگری از این کشور در اروپا است.

بیشتر بخوانید!
مشاوره سرمایه گذاری، هوشمند سرمایه گذاری کنید

نقشی که استانبول در برقراری رابطه بین این دو قاره ایفا می کند کاملا کلیدی و حیاتی می باشد. آماری توسط FTA منتشر شده است که نشان می دهد ترکیه به بازار بسیار گسترده ای دسترسی دارد. ترکیه می تواند به چیزی نزدیک به یک میلیارد مصرف کننده به صورت مستقیم دسترسی داشته باشد و این یعنی چیزی حدود یک هشتم کل جمعیت جهان.

در رتبه بندی شهری هم برای اینکه اهمیت سرمایه گذاری در ترکیه را به خوبی درک کنید، استانبول به عنوان هفتمین شهر اروپایی شناخته شد که بیشترین میزان سرمایه گذاری در آن صورت گرفته است.

داشتن جامعه کارآفرینان قوی

برای اینکه کشورهای بتوانند اقتصاد خود را به صورت هدفمندی به سمت پیشرفت سوق دهند باید توانایی کارآفرینی بالایی داشته باشند. در بین مشاغل کارآفرینی مختلف استارت آپ ها یکی از بهترین درمان های سریع اقتصاد محسوب می شوند.

ترکیه و به ویژه استانبول یکی از بهترین جوامع کارآفرینی قدرتمند شامل بنیانگذاران استارت آپی را در اختیار دارد. از این رو در ترکیه فرصت بسیار زیادی برای مشارکت و شبکه سازی وجود دارد، حالا شما به ما بگویید چرا نباید سرمایه گذاری در ترکیه را امتحان کنیم و به آن ورود کنیم؟

سیاست های حمایتی ترکیه از سرمایه گذاران

یکی از مواردی که موجب می شود سرمایه گذاری در ترکیه رشد خوبی داشته باشد این است که دولت ترکیه سعی می کند از سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خارجی حمایت کند و برای آنها بسته های انگیزشی زیادی را فراهم نماید تا آنها مشتاق به سرمایه گذاری بیشتر شوند.

ترکیه هفت پروفایل سرمایه گذاری را به وجود آورده است که تقریبا همه سرمایه گذاران با این پروفایل های سرمایه گذاری روبرو می شوند و این امر در موفقیت ترکیه بسیار موثر بوده است. این هفت پروفایل سرمایه گذاری در ترکیه عبارت اند از:

 

  •     انجام سرمایه گذاری هایی که محور اصلی آنها صادرات است
  •     انجام سرمایه گذاری ها جهت حمایت از تمامی تحولات دیجیتالی
  •     سرمایه گذاری برای انتقال فناوری و دانش به کشور
  •     سرمایه گذاری هدفمند جهت کاهش وابستگی به واردات
  •     سرمایه گذاری مراکز نوآوری، طراحی و مراکز تحقیق و توسعه
  •     ایجاد طرح مشوق های سرمایه گذاری اشتغال
  •     سرمایه گذاری برای به وجود آوردن اشتغال در کشور ترکیه با کیفیت بالا

 

تمامی این موارد موجب می شود که افراد زیادی در سراسر دنیا برای سرمایه گذاری در ترکیه اقدام کنند چرا که می توانند به خوبی از حمایت های دولت در جهت موفقیت های خود استفاده کرده و بهره های لازم را در این زمینه ببرند.

بیشتر بخوانید!
سرمایه گذاری زمین

زیر ساخت بسیار خوب و مناسبی که ترکیه دارد

یکی از مواردی که موجب می شود سرمایه گذاری در ترکیه با شکست مواجه نشود و یا حداقل میزان ریسک بسیار کمتری را تجربه کند این است که این کشور زیرساخت های بسیار خوبی را دارد که می تواند عامل محرک مناسبی برای رشد باشد. هر چه هزینه های حمل و نقل به دلیل داشتن زیرساخت های خوب ارزان تر باشد سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری راحت تر اقدام می کنند.

داشتن نیروی کار ماهر و رقابت پذیر

ترکیه بر خلاف اروپا که عموما مردمان سالخورده ای دارد، دارای جوان های تحصیل کرده زیادی می باشد که بسیار ارزشمند است. نیروی جوانی ترکیه رو به رشد بوده و از این رو فرصت های بسیار زیادی را برای رقابت و برای کار فراهم کرده است. ترکیه بر اساس آماری که منتشر کرده است این انتظار را دارد که تا حدود چهل سال آینده جمعیت کشور خود را به چیزی بالغ بر یک صد و پنج میلیون نفر برساند.

کسب تابعیت ترکیه از طریق سرمایه گذاری

یکی از دلایل خوب برای سرمایه گذاری در ترکیه این است که افرادی که به میزان مشخصی سرمایه وارد ترکیه می کنند این توانایی را دارند که به راحتی کارت شهروندی ترکیه را به دست آورند.

داشتن راه های متنوع برای سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در ترکیه مورد توجه می باشد چرا که به دلیل رشد بالای اقتصادی این کشور، تقریبا در تمامی بخش های متنوع اقتصادی می شود وارد شد و برای سرمایه گذاری پرسود اقدام کرد. به همین دلیل هم به خصوص در بخش املاک و گردشگری سرمایه گذاران زیادی اقدام به سرمایه گذاری کرده اند.

سخن پایانی

باید بدانید که ترکیه یکی از کشورهای تاریخی می باشد که دارای میراث فرهنگی بسیار با ارزشی است. بسیاری از مشاهیر جهان در ترکیه مدفون شده اند و بارگاه آنها امروز زیارتگاه بسیاری از دوستداران آنها می باشد. علاوه بر این جاذبه های گردشگری دولت این کشور توانسته است با یک برنامه ریزی دقیق زیرساخت های بسیار خوبی را برای سرمایه گذاری در ترکیه به وجود آورد تا ترکیه تبدیل به یک مرکز بسیار مهم در سرمایه گذاری  جهانی شود و مورد توجه بسیاری از سرمایه داران قرار بگیرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up