سرمایه گذاری اخلاقانه - حسین عظیمی | مشاوره سرمایه گذاری
حسین عظیمی مشاوره سرمایه گذاری
سرمایه گذاری

سرمایه گذاری اخلاقانه

سرمایه گذاری اخلاقانه فهرست موضوعات Toggle سرمایه گذاری اخلاقانه اخلاقانه ترین سرمایه گذاری سرمایه گذاری اخلاقی و تاثیر آن در بهبود پرتفوی شماسرمایه گذاری اخلاقانه چه حیطه های را شامل می شود؟تشریح سرمایه گذاری پایدار سرمایه گذاری تأثیر گذار به عنوان عامل مهم در بشر دوستینکات مثبتنکات منفی اهمیت توجه به…

سرمایه گذاری اخلاقانه

برای آغاز هر کاری، سرمایه نقش بسیار مهمی دارد. زمانی که بحث از شروع کار به میان می آید در این صورت در ذهن بیشتر افراد تصاویری از دفتر کار و در واقع شیوه های سنتی به وجود  می آید. ولیکن در دنیای مدرن امروزی که تکنولوژی و فناوری پیشتاز است.

به سهولت می توان با داشتن هوش مالی، خلاقیت و نوآوری  کار جدیدی را آغاز کرد. در هر نوع از سرمایه گذاری اولین کاری که شما بایست انجام دهید این است که بر روی توانمندی و قابلیت های خود تسلط داشته باشید.

در این راستا می توانید از اینترنت بهره بگیرید و از آن به عنوان شانسی کلیدی بهره ببرید. شیوه جدیدی از سرمایه گذاری در دنیای مدرن با نام سرمایه گذاری اخلاقانه مطرح می گردد که برای خود اصول و معیاری دارد.‌ پایه و اساس این نوع از سرمایه گذاری با تکیه بر معیار های و ویژگی های اخلاقی، مسائل مذهبی و زیست محیطی چیده می‌شود.

در بیان بهتر؛  سرمایه گذاری برحسب اصول و چارچوب اخلاقی در هر حیطه که اثر گذاری مثبتی در جامعه، بهبود فضای کسب و کار دارند مورد توجه قرار می گیرد. در طول این مقاله تمایل داریم در رابطه با سرمایه گذاری اخلاقانه مباحثی را به صورت جامع بیان نماییم.

اخلاقانه ترین سرمایه گذاری

یکی از راهبرد های سرمایه گذاری که می تواند در جهت پشتیبانی از شرکت ها و سازمان های که نقش مثبتی در جامعه ایفا می کنند داشته باشد. بدون شک سرمایه گذاری اخلاقی می باشد. در حقیقت پایه و اساس این نوع سرمایه گذاری بر حسب المان های اخلاقی و مذهبی، همراه با حقیقت و درستی در کنار پارامتر های اجتماعی سرمایه گذار پی ریزی می شود.

در واقع این المان ها به عنوان راهنما عمل می کنند و به سرمایه‌گذاری اخلاقی سمت و سو می دهند. زمانی که از عبارت اخلاقانه در کنار سرمایه گذار استفاده می کنیم. بایست بدانیم که این افراد از مجموعه و سازمان های متعهد پشتیبانی کرده تا به آن ها کمک کنند اثر گذاری مثبتی و سمت و سو دهنده ای بر دنیا داشته باشند.

با وجود اینکه سرمایه‌گذاری اخلاقانه بایست به عنوان یک اصل رعایت شود. ولیکن بیشتر سرمایه داران همواره پارامتر ها را می سنجند، تا همکاری و گزینه های زیرکانه ای را بیابند تا بتوانند چینش بهتری در سبد خود داشته و پایه های آن را محکم بنا کنند.

سرمایه گذاری اخلاقی و تاثیر آن در بهبود پرتفوی شما

زمانی که در خصوص سرمایه گذاری مبتنی بر اخلاق گفتگو می کنیم بایست بدانید که  پشتوانه مالی و کارکردی در کار نیست. به بیان دیگر هنگامی که انتخاب شما سرمایه گذاری اخلاقانه می باشد. در این صورت تمامی خرید و عناصر که در سرمایه گذاری تاثیر دارند، را بر پایه معیار های اخلاقی خواهید چید.

 به یاد داشته باشید سبد شما خاص خواهد بود چرا که شما بر اساس سرمایه گذاری اخلاقانه پیش می روید.  راه کار و به عبارتی شیوه سرمایه‌گذاری اخلاقی شما با دیگران متفاوت است. چرا که شما دارای شخصیت خاص خود هستید و در نتیجه مسلم است که رفتار، منش، اهمیت و بنیان شخصی شما  متفاوت خواهد بود.

بیشتر بخوانید!
در چه چیزی سرمایه گذاری کنیم بهتر است؟

در کمتر مواردی می توان فردی را یافت که رفتار و ارزش های شخصیتی او با شما در هماهنگی باشد.‌ در این نوع از سرمایه گذاری با نگاه کردن به پرتفوی تان به سهولت می توان به نوع شخصیت و ارزش های زندگی تان پی برد.

میان سرمایه گذار و سرمایه اش با نحوه کارکرد آن پیوند احساسی می توان یافت. با این وجود سرمایه گذاری اخلاقانه معیاری را برای مجموعه و شرکت شما و فعالیت آینده  شما مشخص می نماید. علاوه بر این اهداف شما را به وضوح ارائه می دهد. در رابطه با سرمایه گذاری اخلاقانه نیز صادق است که آموختن نگرش های متعدد و چیدن  یک راهبرد کامل و بسیط بسیار اهمیت دارد.

سرمایه گذاری اخلاقانه چه حیطه های را شامل می شود؟

در موضوع سرمایه گذاری اخلاقانه چهار مبحث مهم سرمایه گذاری بیان می گردد که در بردارنده:

  1. سرمایه گذاری پایدار به عنوان عاملی در شکل گیری نکات مثبت در اجتماع .
  2. سرمایه گذاری اجتماعی مسئولیت پذیر.
  3. سرمایه‌گذاری تاثیر گذار به عنوان عاملی شکل دهنده در مسئولیت اجتماعی که رابطه بشر دوستانه در اولویت قرار دارد.
  4. سرمایه گذاری اجتماعی و حاکمیتی که به صورت ESG  نشان داده می شود.

هنگامی که در رابطه با راهبرد های سرمایه گذاری اخلاقانه گفتگو می کنیم. بایست به یاد داشته باشیم این واژگان در پاره ای از موارد قابل جایگزینی است. با این وجود نیاز است که در رابطه با تفاوت و مزیت های مهم هر کدام اطلاعاتی کسب نمود که در ادامه مقاله به شرح آن خواهیم پرداخت.

تشریح سرمایه گذاری پایدار

این نوع از سرمایه گذاری که بیشتر با نام سرمایه‌گذاری سبز شناخته می شود. در جهت پشتیبانی از کمپانی و سازمان های است که به محیط زیست اهمیت می دهند و آن را در اولویت اقدامات خود قرار می دهند.  تلاش بر این است که از مواد بازیافتی و دور ریختنی در پروسه تولید استفاده گردد.

تلاش برای نگهداری و صیانت از منابع طبیعی برخی از راهبرد های این سرمایه گذاری می باشد. در بیان ساده سرمایه گذاری پایدار بهره های اجتماعی و همچنین مالی بلندت مدتی را به دنبال دارد. به همین دلیل است که سرمایه گذاران تمایل دارند در سازمان و کمپانی های خود سرمایه خود را بخوابانند که اعتبار و اهمیت ذاتی در بردارند.

مبحث سرمایه‌گذاری با تعهد اجتماعی که در سرمایه گذاری اخلاقی جایگاه ویژه ای دارد

زمانی که در رابطه با تعهد های اجتماعی بحث به میان می آید موضوع گسترده ای را شامل می گردد. در این عامل تلاش بر این است که از کار و اقدامات مشاغل و سازمان های که در حیطه قمار و یا مواد مخدر هستند ممانعت می نماید.

 در کنار این مورد سرمایه گذاران تلاش خود را می کنند تا از ایجاد حیطه کاری ضعیف و البته حقوق های کم دوری کنند. این نوع از سرمایه گذاری را می توان از جهت تفاسیر شخصی به سرمایه‌گذاری اخلاقی انطباق داد. در واقع تعبیر سرمایه گذار است که نقش کلیدی بر عهده داد.

در نتیجه زمانی که به پایه و ریشه آن نگاهی میندازیم. پی خواهیم برد که سرمایه در کمپانی و صندوق های قرار دارد که نقش مهم و اساسی اجتماعی مثبت را ایفا می کنند.

سرمایه گذاری تأثیر گذار به عنوان عامل مهم در بشر دوستی

سرمایه گذاری های تاثیر گذار با هدف تشکیل بازخورد های برجسته و مخصوص می باشد. در حقیقت نقطه کانونی و مورد توجه سرمایه گذاران معمولاً شامل کنش و نشانه های محیطی، اجتماعی و همچنین سلامت می باشد. سرمایه خود را در جای متمرکز می سازید که با ویژگی های رفتاری شما منطبق و هم مسیر باشد.

بیشتر بخوانید!
سرمایه گذاری 300 میلیونی

در نتیجه بدیهی است که ردپایی مثبتی از خود مشاهده خواهید کرد. در حالی که تلاش خود را خواهید کرد سرمایه شما راندمان چشمگیری داشته باشد. اگر در حالت کلی نگاهی به این نوع از سرمایه گذاری داشته باشیم پی خواهیم برد که مهم ترین هدف و تلاش در این سرمایه گذاری این است که نتایج نامساعد و ناپسند اعمال و داد واشتباه را کاهش دهند.

به همین دلیل است که این نوع از سرمایه گذاری را می توان به عنوان یک کنش بشر دوستی به حساب آورد. در واقع  سرمایه گذاری را به عنوان یک ابزار و عملکرد اقتصادی نمی دانند. البته می تواند با منفعت یا بدون منفعت باشد.

سرمایه گذاری اجتماعی و حاکمیتی، زیست محیطی که به صورت ESG  نشان داده می شود.در این نوع از سرمایه گذاری پارامتر های مطلوب محیطی، اجتماعی و حاکمیتی به عنوان نقطه کانونی و مرکز توجه به شمار می روند. در این حیطه اهمیت، مقدار معروفیت، دور نمای یک سازمان به چگونگی رفتار آن مجموعه با موضوعات بیان شده در ESG  ارتباط دارد.

نکات مثبت و منفی سرمایه گذاری اخلاقانه

نکات مثبت

اگر در یک سازمان که بهترین کارایی از خود را نشان می دهد سرمایه گذاری کنید. در نهایت احساس رضایت در شما شکل خواهد گرفت.

انجام سرمایه‌گذاری اخلاقانه موجب خواهد شود که اشخاص دیگری نیز تمایل به سرمایه گذاری داشته باشند. در نهایت تغییرات اساسی که امکان اندازه گیری آن وجود دارد در صنایع متعدد رخ خواهد داد.

ریسک پرتفوی  خود را به میزان قابل توجهی کم می کنید. در نتیجه بدیهی است که  کنش و عملکرد های تجاری با ثباتی در بازده طولانی قابل اعتمادی را خواهید شود.

نکات منفی

یکی از نکات منفی این نوع سرمایه گذاری یعنی سرمایه گذاری اخلاقانه را می توان نیازمند زمان و تلاش بسیار در کنار وارسی و بررسی های که بایست در جهت یافتن بهترین مجموعه و سازمان دانست.به احتمال بسیار شما یک مشاور مالی به منظور انجام سرمایه گذاری اخلاقی انتخاب خواهید کرد.

در سرمایه گذاری اخلاقانه ضمانتی به جهت راندمان بهینه وجود ندارد.به دلیل اینکه بعضی از سازمان و شرکت ها با معیار های اخلاقی شما هم سو نیستند. انتخاب های شما کم شده و در واقع محدود می گردد.

 اهمیت توجه به شستشوی سبز در سرمایه گذاری اخلاقانه

در بازاریابی تکنیک های متعددی را می توان یافت که در واقع هدفی به جزء فروش محصولات ندارند. در حقیقت محصولات و خدماتی را ارائه می دهند که در ظاهر با محیط زیست هماهنگ می باشد ولیکن در اصل و ریشه ماجرا این گونه نمی باشد.

در واقع تمامی سازمان ها اصول و معیار های اخلاقی را اولویت قرار نمی دهند. در بیان بهتر اشخاص برای محصولات که مطابق با چارچوب های استاندارد به عبارتی پایدار هستند هزینه می کنند. سازمان های که پایبند به اصول اخلاقی نیستند از این امر مهم به جهت منفعت خود استفاده نموده و سوءاستفاده می کنند.

این مسئله به راهبرد های سرمایه گذاری اخلاقانه شما ضربه وارد می نماید. این موضوع اهمیت داشتن یک مشاور مالی را به خوبی نمایان می کند.

نحوه انجام سرمایه گذاری اخلاقانه

در گام اول در سرمایه گذاری اخلاقانه نیاز است که شما تصویر درستی از ارزش ها و معیار های اصلی خود را مجسم و شکل دهید. به احتمال قوی ارزش و معیار های شما متفاوت با شخص دیگر می باشد. از اینرو ضروری می دانیم وقت کافی بگذارید تا بسنجید که از نگاه شما سرمایه گذاری اخلاقانه چگونه عملی می شود.

همزمان بایست نظارت و وارسی بر روی شرکت ها داشته باشید. در این گام ضروری است دلایل خود از پشتیبانی از شرکت انتخابی را عنوان کنید. اهداف و دید بلند مدتی که از سود دریافتی را دارید را مورد توجه قرار دهید. در این راه می توانید از مدیران و متخصصان تجاری کمک کنید. با این تفاسیر به نظر می آید که ایجاد یک پرتفوی سرمایه گذاری اخلاقانه کار دشوار و نیازمند زمان بسیاری است.

بیشتر بخوانید!
انواع سرمایه گذاری در بورس

ولیکن به یاد داشته باشید هر شرکت و مجموعه ای ارزش توجه و سرمایه شما را ندارد.  برای ممانعت از هدر رفت انرژی و هزینه مشاوران مالی بهترین گزینه هستند. به یاد داشته باشید که در سرمایه گذاری اخلاقانه اولویت اصلی کسب سود نمی باشد. بهتر است سرمایه خود را در جای متمرکز سازید که در حیطه های متعدد تاثیر گذاری مثبتی را به نمایش می گذارد.

نیازمند داشتن اخلاقانه ترین سرمایه گذاری  این است که شما تمام مراحل بالا را طی نمایید. در واقع سپری نمودن این عوامل و رعایت آن ها به شما در پیدا نمودن سرمایه گذاری اخلاقانه در ایران کمک خواهد کرد.  

پنج اصل مهم در زمان شروع سرمایه گذاری اخلاقانه

با وجود اینکه داشتن یک مشاور مالی که در بالا به آن تاکید  کردیم در شروع بسیار کمک کننده خواهد بود. ولیکن با این حال برای شروع سرمایه گذاری اخلاقانه نیاز است که چندین اصل را رعایت نمود. در زیر در رابطه با هر کدام مطالبی را شرح خواهیم داد.

اصل اول؛ مشخص نمودن اهداف

در گام اول شما بایست نسبت به ارزش اخلاقی و قوانین خود آگاهی پیدا کنید. سپس آن ها را با اعتقادات مهم و راهبرد های سرمایه گذاری خود همسو و منطبق نمایید. در واقع به یاد داشته باشید که سرمایه خود را در جای قرار دهید که ارزشش حمایت شما را داشته باشد.

اصل دوم؛ مشخص نمودن اهداف مالی

توجه به سه مؤلفه  شفاف بودن، تعهد، قابل اندازه گیری را در تعیین و مشخص نمودن اهداف مالی در نظر بگیرید. اهداف شما بایست دارای مشخصه محدود به زمان باشد.

اصل سوم؛ به نمرات ESG  توجه کنید

اصل سوم که به عبارتی گام سوم در سرمایه گذاری اخلاقانه است ESG به شمار می رود. چرا که این پارامتر یعنی نمرات ESG به خوبی می تواند به عنوان عامل پیشگیری و ممانعت از داد و ستد تجاری و سازمان و مجموعه های فاسد عمل نماید.

اصل چهارم؛ سبد متنوع برای خود ترتیب دهید

در این مرحله نیاز است که سرمایه خود را در جای قرار دهید که ذهن شما به سمت آن گرایش دارد. توصیه می کنیم در سبد خود تعدادی سرمایه گذاری متعدد را انتخاب و قرار دهید. البته لازم به ذکر است این سرمایه گذاری ها بایست با اهداف و نگرش شما مطابقت باشد.

اصل پنجم؛ بر توسعه خود کنترل و مدیریت داشته باشید

بَر چگونگی کارکرد سرمایه گذاری های که در سبد خود قرار داده آید نظارت داشته باشید. پیشنهاد می کنیم گزارش فصلی را اعمال کرده و از راهنمایی های مشاور مالی بهره ببرید. به یاد داشته باشید که شما با توجه به نگرش و رفتار ها و راهبرد های صورت گرفته  سرمایه گذاری های خود را ممکن است تغییر دهید. اما به یاد داشته باشید که سرمایه گذاری اخلاقانه در اولویت قرار دارد.

کلام پایانی

در طول این مقاله پی بردیم که سرمایه گذاری اخلاقانه یکی از راهبرد های سرمایه گذاری می باشد که در آن  ویژگی و خصوصیات اخلاقی ، پارامتر های جمعی و اجتماعی، دینی، فضایل درستی در اولویت قرار دارد. سرمایه گذاری اخلاقانه می تواند در جهت افزایش اعتبار مجموعه شما کار کند. امید داریم توانسته باشیم در این مقاله دید جامعی از ((سرمایه گذاری اخلاقانه)) در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up