ذهنیت فقیر یا ذهنیت ثروت ساز ؟ - حسین عظیمی | مشاوره سرمایه گذاری
حسین عظیمی مشاوره سرمایه گذاری
ویدیوهای عظیمی

ذهنیت فقیر یا ذهنیت ثروت ساز ؟

ذهنیت فقیر یا ذهنیت ثروت ساز ؟ ما خیلی در مورد فقیر و ثروتمند می شنویم. در مورد قدرت پولدارها و دست و پا زدن فقرا برای یه زندگی عادی! تو این ویدیو بهت میگم که چی تو سر آدمهای فقیر و چی تو سر آدمای ثروتمند میگذره که اونها…

ذهنیت فقیر یا ذهنیت ثروت ساز ؟

ما خیلی در مورد فقیر و ثروتمند می شنویم. در مورد قدرت پولدارها و دست و پا زدن فقرا برای یه زندگی عادی! تو این ویدیو بهت میگم که چی تو سر آدمهای فقیر و چی تو سر آدمای ثروتمند میگذره که اونها رو از هم متمایز میکنه. این ویدیو رو لایک کن و با حواس جمع همراهم باش، چون ممکنه لازم باشه که افکارتو کاملا عوض کنی!

سلام اگه نخوام خیلی فلسفیش کنم، پولدار کسیه که پول و ملک و دارایی و سهام زیادی داره   و کیفیت کلی زندگیش بالاست. آدمای ثروتمند حتی نیاز ندارن که تو چشم بقیه، پولدار به نظر بیان.

اما فقیر، کسیه که دخل و خرجش با هم نمی خونه و پول کافی برا تامین نیازهای اولیه ش رو هم نداره. در کل آدمهای فقیر پول و دارایی خاصی ندارن و کیفیت زندگی پایینی دارن و اکثرا توی زندگیشون مقروض هستن.

حالا ببینیم چیزی که معروفه به ذهنیت دقیقا چی هست؟ ذهنیت، مجموعه ای از باورهاییه که محیط اطرافمون از بچگی، توی ما ساخته. خانواده، رسانه، مدرسه و تجربه شخصی زندگی ما، باعث میشه یه استاندارد تو ذهنمون شکل بگیره و جالبه که وضعیت روحی ما و خوب یا بد حال ما، به اون استاندارد بستگی داره.

آدمها رو می شه بر اساس نگرششون به زندگی، دسته بندی کرد. در مورد ثروت هم همینه. میشه آدمها رو دو دسته کرد: آدمهایی با ذهن فقیر و آدمهایی با ذهن ثروتمند!

تفاوت اساسی این دو جور ذهنیت اینه که، پولدارها یا ثروتمندها به پول به عنوان یک ابزار نگاه میکنن و خود پول براشون هدف نیست، ولی برای ذهن فقیر، خود پول مهمه. پولدارها منتظر حقوق آخر ماه نیستن که باهاش زندگی رو سر کنن و حتما درآمد دوم یا سومی از سرمایه گذاری هاشون دارن. با سرمایه گذاری، این پوله که برای شما کار میکنه نه شما برای پول.

بیشتر بخوانید!
سرمایه گذاری به سبک وارن بافت

سود مرکب هم همیشه به نفع پولدارا کار میکنه چون نهایتا با سرمایه گذاری که میکنن، 100مثلا میلیونشون رو میکنن 10 میلیارد! بعدش تصمیم با خودشونه که کار کنن یا با سود سرمایه گذاریاشون زندگی کنن. البته که اغلب پولدارها تا آخر عمر هم کار میکنن چون بر خلاف آدمای با دهنیت فقیر، کاری رو انتخاب کردن که ازش لذت هم می برن.

فقیرها  اما برای خود پول کار میکنن، نه پول پس انداز میکنن، نه سرمایه گذاری! یه آدم فقیر 100 میلیون رو فقط 100 میلیون میبینه. فقیرها تا آخر عمرشون منتظر حقوق آخر ماه یا حقوق بازنشستگیشون هستن. آدمهای با ذهن فقیر در بهترین حالت پولشون رو صرف خرید چیزایی میکنن که پولدارها بهشون می فروشن! چه به اون احتیاج داشته باشن چه نه! آخر ماه هم چیزی نمیمونه که بخوان پس انداز بکنن.

اما فقر واقعی زمانیه که، یه نفر بیشتر از چیزی که درمیاره هزینه میکنه که باعث ضرر مرکب تو زندگیش میشه. این آدما به تدریج 10 میلیون قرضشون رو تبدیل می کنن به 100 میلیون.افرادِ با نگرش ثروتمند، فقط برای نیازهاشون هزینه میکنن نه امیالشون. افراد ثروتمند به مد و چیزایی که یهو تبش بالا میگیره توجه نمیکنن، بلکه روی ارزش خالصی که می تونن تولید بکنن متمرکز هستن.

ولی ذهن های فقیر پولاشونو هم برای نیازها و هم برای هوس هاشون هزینه میکنن. فقیر کسیه که واسه خرید یه ماشین که می خواد باهاش ادای پولدارا رو دربیاره، 500 میلیون میره توی قرض ولی باید 10 سال کار کنه که بتونه اقساط بدهیش رو پرداخت بکنه. آدمای با ذهن فقیر بیش از توانشون هزینه میکنن و دنبال اینن که ببینن چی مد شده برن و براش هزینه کنن. اینجور آدما خیلی براشون مهمه که پولدار به نظر بیان.

موضوع بعدی هدفه، پولدارا اهداف بلند مدت دارن و فقیر ها اصلا رویایی و هدفی برای آینده دور ندارن. همین باعث میشه که آدمی با ذهن ثروتمند وقتی کارشو از دست میده، تا پیدا کردن کار بعدی مشکلی براش پیش نمیاد. بخاطر اینکه قبلا فکر همچین روزی رو کرده و سرمایه و پس انداز کافی رو داره. اما آدمای با ذهن فقیر یا احتمالا هدفی ندارن یا عمر اهدافشون از چند ماه فراتر نمیره. این آدم اگه کارشو از دست بده حتما بدبخت میشه. چون هیچ برنامه ای برای این وضعیت نداشته.

بیشتر بخوانید!
شناسایی ارزهای دیجیتال معتبر

مورد بعدی تفاوت نگاه پولدار و فقیر به ریسکه. مثلا اگه به یه فرد ثرونمد پیشنهاد سرمایه گذاری یا شروع یه بیزنس جدید رو بدی، حتما بهش فکر میکنه و بعد از محاسبه ریسک و پاداش احتمالی، اگه همه چی تحت کنترلش بود وارد میشه. اون می تونه ریسک سرمایه گذاری جدید رو بپذیره چون سبد داراییش تنوع داره. ولی آدمهایی با ذهن فقیر، معمولا اصلا ریسک نمی کنن.

اگه همون پیشنهاد به یک آدم فقیر داده بشه احتمالا به سرعت ردش میکنه. چون اصلا دنبال موقعیت هایی نیست که بتونه پولش رو افزایش بده. بلکه هر پیشنهاد سرمایه گذاری ای، براش حکم کم شدن پولش رو داره. پولی که دوست داره تا ریال آخر خرجش کنه.آخرین و مهمترین تفاوت افراد فقیر و ثروتمند مربوط میشه به نگرششون به یادگیری. واقعیت اینه که بیشترین بازدهی نه در بورسه، نه در در ارزهای دیجیتاله، نه مسکن و نه طلا بلکه بیشترین بازدهی در آموزش و یادگیریه.

اکثر میلیاردرهای دنیا، میلیاردر به دنیا نیومدن، بلکه یاد گرفتن چطوری ارزش خلق کنن که نتیجش میشه ثروت و پول. هر چی بیشتر یاد بگیری، بیشتر جهان پیرامونت رو می فهمی و راحتتر توی مسیر ثروت میوفتی. ذهن ثروتمند میدونه که همه چیز رو نمیدونه و از مشورت گرفتن و آموزش هیچ وقت فرار نمی کنه. این آدم میدونه که از هر کسی در هر جایگاهی میشه یچیز جدید یاد گرفت.

 ولی در مقابل ذهنهای فقیر از یادگیری لذت نمی برن.  اونها دنبال لذتهای آنی هستن و براشون خیلی مهمه که مردم در موردشون چطور فکر میکنن. بنابراین به نادانسته های خودشون آگاه نیستن. از شنیدن دیدگاه های مخالف خودشون خوششون نمیاد و وقتی به چالش کشیده میشن حس نا امنی می کنن. ثروتمند شدن برای ذهنهای فقیر فقط یک رویاست. از اونجایی که به یادگیری چیزهای جدید علاقه ای ندارن، اعتقاد دارن که ثروتمندا یا پدرشون ثروتمند بوده، یا دزدن یا حق اونا رو خوردن.

بیشتر بخوانید!
فیل سفید!

اونها نمیدونن که عامل فقر اونها چیزی نیست جز انتخاب های خودشون توی زندگی و نگرش و عادتهایی که برای خودشون ساختن.این شاخص هایی که بهت گفتم میتونه برات یه راهنما باشه. همین الان ممکنه تو فقیر باشی یا ثروتمند. ممکنه نگرش فقیر یا ثروتمند داشته باشی و صادقانه بگم، هیچ کدوم هیچ اشکالی نداره. مهم اینه که بدونی الان کجای این داستانی و کدومو می خوای انتخاب کنی.

اگه داری واسه پول کار می کنی و خوشی، خوب خوش باش و اگه این پوله که برای تو کار میکنه و خوشی خوب بازم خوش باش. ولی اگه نگرش و زندگی ای که داری داره اذیتت میکنه، عوضش کن. فقط با خودت صادق باش و ببین آخر شب دغدغه پولو داری و از خودت ناراضی ای یا  از چیزی که هستی راضی ای؟

اگه این ویدیو بدردت خورد لایکش کن، برای بهترین دوستت بفرستش و تو کامنتا برام بنویس که برای اینکه ذهنت رو به یک ذهن ثروتمند تبدیل بکنی، میخوای چیکار بکنی؟؟

آدمای موفق و ثروت ساز اصلا آدمای متفاوتی نیستن. فقط با آموزش و مطالعه و یادگیری نگرش های جدیدی برای خودشون ساختن. موفقیت تو هم اصلا دور نیست. همین امروز تغییر رو شروع کن و بی نهایت خودت باش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up