عرضه اولیه یا پذیره نویسی - حسین عظیمی | مشاوره سرمایه گذاری
حسین عظیمی مشاوره سرمایه گذاری
سرمایه گذاری

عرضه اولیه یا پذیره نویسی

عرضه اولیه یا پذیره نویسی فهرست موضوعات Toggle عرضه اولیه یا پذیره نویسیتفاوت عرضه اولیه با پذیره نویسیعرضه اولیه چیست؟پذیره نویسی چیست؟بررسی تفاوت های عرضه اولیه و پذیره نویسیتفاوت عرضه اولیه و پذیره نویسی در کارکردتفاوت عرضه اولیه با پذیره نویسی در نحوه قیمت گذاریتفاوت عرضه اولیه با پذیره نویسی…

عرضه اولیه یا پذیره نویسی

عرضه اولیه یا پذیره نویسی، کدام بهتر است؟ برای رسیدن به پاسخ صحیح این پرسش باید تفاوت های میان این دو روش سرمایه گذاری را مورد بررسی قرار دهیم.

توجه داشته باشید که بسیاری از افرادی که در بازار سرمایه فعالیت می کنند همچنان بر این باور هستند که هیچ تفاوتی میان پذیره نویسی و عرضه اولیه وجود ندارد و این دو روش سرمایه گذاری برای خرید سهام شرکت های مختلف با یکدیگر سازوکار و شرایط کاملا یکسانی دارد. اما آنچه که اهمیت دارد و شما باید بدانید این است که این دو روش سرمایه گذاری کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

برای درک بهتر عرضه اولیه یا پذیره نویسی باید بدانید که این دو روش از نظر قیمت گذاری، زمان فروش سهام و بسیاری موارد دیگر با یکدیگر دارای تفاوت های قابل توجهی هستند. این دو روش کاملا متفاوت بوده و هر یک ویژگی های مخصوص به خود را دارند.

از همین رو شما نباید چشم بسته برای سرمایه گذاری اقدام کنید و باید برای خرید عرضه اولیه و یا شرکت در پذیره نویسی به خوبی دقت کنید. به همین دلیل ما این مطلب را برای شما در نظر گرفته ایم تا در خصوص تفاوت عرضه اولیه با پذیره نویسی به شما توضیحات لازم را ارائه دهیم.

 

تفاوت عرضه اولیه با پذیره نویسی

سوال مهم ما این است که عرضه اولیه یا پذیره نویسی، کدام یک بهتر است؟ برای همین منظور قصد داریم به فرایند این دو روش بپردازیم و در ابتدا تفاوت های این دو روش را به شما توضیح دهیم. نکته ای که باید به شما بگوییم و مهمترین بخش در بررسی تفاوت های عرضه اولیه و پذیره نویسی است،

این است که بسیاری از سهامداران تازه وارد با هدف دسترسی به سود مناسب در کوتاه مدت، همچون خرید عرضه اولیه برای خرید پذیره نویسی اقدام می کنند و پول آنها برای مدتی بلوکه می شود، این اشتباه به این دلیل رخ می دهد که افراد از تفاوت های پذیره نویسی و عرضه اولیه خبر ندارند.

 

عرضه اولیه چیست؟

ما در مطلبی با عنوان عرضه اولیه به صورت کامل این روش سرمایه گذاری را برای شما شرح داده ایم اما در این مطلب قصد داریم به صورت خلاصه به آن اشاره کنیم. با توجه به این که سرمایه گذاری در بازار بورس با استقبال بسیاری از افراد روبرو شده است،

افراد تازه کار که به صورت مستقیم وارد بازار سرمایه شده اند، نسبت به خرید عرضه اولیه بیش از سایر سهم های دیگر اقدام می کنند و این سهام میان سرمایه گذاران خرد و تازه وارد دارای محبوبیت بالایی می باشد.

عرضه اولیه یا پذیره نویسی، کدامیک برای ما انتخاب بهتری است؟ ما برای رسیدن به پاسخ این سوال به محبوبیت بالای عرضه اولیه در میان سهامداران خرد و تازه کارهای بازار سرمایه اشاره کردیم.

بیشتر بخوانید!
ایده نو سرمایه گذاری

دلیل این محبوبیت این است که با توجه به سیاست گذاری های صورت گرفته در اغلب موارد ورود به معاملات عرضه اولیه برای سهامداران همراه با سود خواهد بود و مقدار حداقلی سود برای این افراد در نظر گرفته شده است که معمولا هم به دست می آید.

برای درک بهتر اینکه عرضه اولیه یا پذیره نویسی، کدامیک بهتر است باید به این نکته مهم در خصوص عرضه اولیه اشاره داشته باشیم که عرضه اولیه به معنای است که سهام یک شرکت، سازمان و یا مجموعه ای برای اولین بار در بورس عرضه می شود.

این به آن معنا نیست که شرکت به تازگی تاسیس شده است، بلکه امکان دارد شرکتی با قدمت چندین ساله برای نخستین بار با هدف افزایش سرمایه خود برای راه اندازی و تامین مالی یک پروژه جدید وارد بورس می شود و سهام خود را به سهامداران مختلف عرضه می کند.

 

پذیره نویسی چیست؟

برای درک بهتر عرضه اولیه یا پذیره نویسی ما به شما در خصوص عرضه اولیه توضیحات اجمالی و مفیدی را ارائه دادیم و حالا زمان آن فرا رسیده است که در مورد پذیره نویسی بیشتر بدانیم. پذیره نویسی فرایند مخصوص به خود را دارد و با عرضه اولیه کاملا متفاوت است.

در شرایطی امکان دارد که برخی از افراد یا نهادهای مالی یا دولتی تصمیم به راه اندازی و تاسیس یک شرکت را دارند، اما سرمایه اولیه و کافی برای تاسیس شرکت را در اختیار ندارند، به همین دلیل سعی می کنند که با پذیره نویسی این سرمایه را تامین کنند و فعالیت های خود را به کمک این سرمایه گذاری آغاز نمایند.

 

بررسی تفاوت های عرضه اولیه و پذیره نویسی

عرضه اولیه یا پذیره نویسی؟ کدامیک را باید انتخاب کنیم؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال بهتر است که در ابتدا تفاوت های پذیره نویسی و عرضه اولیه را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.

در بخش قبلی به یک تفاوت عمده در پذیره نویسی و عرضه اولیه پرداختیم و این مورد را بررسی کردیم که در عرضه اولیه شما سهام شرکت یا مجموعه ای را خریداری می کنید که برای اولین بار سهام خود را وارد بورس می کند، اما در پذیره نویسی شما سهام شرکتی را خریداری می کنید که افرادی قصد تاسیس آن را دارند. اما این دو روش تفاوت های دیگری هم دارند که ما به صورت مشخص مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

تفاوت عرضه اولیه و پذیره نویسی در کارکرد

برای رسیدن به این سوال که عرضه اولیه یا پذیره نویسی، کدامیک بهتر است باید بدانیم که این دو روش سرمایه گذاری در کارکرد خود با یکدیگر تفاوت های قابل توجهی دارند.

به صورت کلی می توان گفت که پذیره نویسی نوعی تعهد می باشد که در آن افراد و اشخاص تاسیس کننده متعهد می شوند که قبل از ثبت و فعالیت شرکت مقداری از سرمایه اولیه را تامین کنند، اما در عرضه اولیه شرکتی که پیش تر تاسیس شده است برای تامین مالی خود اقدام به عرضه سهام در بازار بورس می کند.

 

تفاوت عرضه اولیه با پذیره نویسی در نحوه قیمت گذاری

همانطور که گفتیم عرضه اولیه و پذیره نویسی از نظر قیمت گذاری هم با یکدیگر دارای تفاوت می باشند. از همین رو برای درک بهتر اینکه عرضه اولیه یا پذیره نویسی، کدامیک بهتر است باید تفاوت این دو روش سرمایه گذاری را از نظر نوع قیمت گذاری هم مورد بررسی قرار دهیم.

بیشتر بخوانید!
بازارهای مالی ایران

این تفاوت بسیار مهم می باشد چرا که در عرضه اولیه پیش از آنکه سهام وارد معاملات شود، برای سهام بازه قیمتی مشخصی تعریف می شود که سرمایه گذاران باید قیمت خرید خود را در این بازه مشخص شده ثبت نمایند. اما در پذیره نویسی قیمت هر سهم بر اساس قیمت اسمی می باشد.

برای مثال در عرضه اولیه اعلام می شود بازه خرید هر سهم 200 الی 350 تومان است اما در پذیره نویسی قیمت اسمی 100 تومن برای هر سهم تعریف می شود، در درک بهتر عرضه اولیه یا پذیره نویسی این مورد هم می تواند برای ما مهم باشد.

 

تفاوت عرضه اولیه با پذیره نویسی در بازه زمانی خرید

تفاوت دیگری که عرضه اولیه و پذیره نویسی با یکدیگر دارند و اطلاع از آن به ما در درک بهتر اینکه عرضه اولیه یا پذیره نویسی، کدامیک بهتر است، کمک می کند، تفاوت در بازه زمانی خرید می باشد.

برای مثال در مورد عرضه اولیه یک بازه زمانی مشخص و چند ساعته در یک روز خاص تعیین شده و حداقل چهل و هشت ساعت پیش از آن این موضوع به صورت عمومی اعلام شده و افراد برای خرید در این بازه زمانی اقدام می کنند.

اما در مورد پذیره نویسی بازه زمانی کاملا متفاوت است. به این صورت که باید تمامی اوراق به فروش برسد و معمولا برای این امر یک بازه زمانی یک ماهه در نظر گرفته می شود. این مدت می تواند تا دو ماه تمدید شده و شصت روز کاری طول بکشد.

همچنین اگر همه سهم ها در این بازه به فروش نرسد کارگزاران و یا سایر نهادهای مالی دیگر موظف هستند که مقدار باقیمانده را تامین کرده و نیازهای اولیه مالی شرکت را جبران کنند تا شرکت یا سازمان بتواند پس از تامین منابع مالی خود برای فعالیت خود اقدام نماید.

 

تفاوت عرضه اولیه و پذیره نویسی در زمان معامله

برای اینکه متوجه شویم بین عرضه اولیه یا پذیره نویسی کدامیک را باید انتخاب کنیم باید همه تفاوت هایی که میان این دو روش سرمایه گذاری وجود دارد را شناسایی کنیم.

یکی دیگر از تفاوت هایی که باید مورد بررسی قرار بگیرد این است که این دو روش عرضه و سرمایه گذاری از نظر زمان معامله نیز با یکدیگر دارای تفاوت هایی قابل توجه می باشند که به شما می تواند در تصمیم گیری کمک بیشتری کند و موجب شود شما با دید بازتری برای سرمایه گذاری اقدام کنید.

ابتدا در مورد عرضه اولیه و زمان معامله عرضه اولیه به شما می گوییم. یک روز پس از اینکه عرضه اولیه صورت گرفت با دامنه نوسانات مختلف این امکان وجود دارد که سهام در بازار مورد معامله قرار بگیرد.

به این ترتیب شما می توانید امروز در ساعت مشخص شده سهام عرضه اولیه را خریداری کنید و سپس این سهام را با قیمت مشخصی در روز کاری بعدی در صورتی که خریداری برای آن وجود داشته باشد به فروش برسانید اما این در پذیره نویسی ممکن نیست و اینجا است که عرضه اولیه یا پذیره نویسی یک دو راهی برای سرمایه گذاران می شود.

بیشتر بخوانید!
تورم چیست؟

توجه داشته باشید که در فرایند پذیره نویسی بازگشایی نماد شرکت و یا مجموعه برای ورود به معاملات زمانی صورت می گیرد که شرکت ثبت شده و کارهای رسمی خود را آغاز کند. به همین دلیل شما باید این را بدانید که این فرایند تکمیل شدن امکان دارد چند ماه یا چند هفته طول بکشد.

به همین دلیل شما به صورت قطعی نمی توانید از روز بعد فروش سهام را انجام دهید. به همین دلیل ما به شما در ابتدای مطلب گفتیم برخی از افراد به اشتباه با تصور عرضه اولیه، پذیره نویسی می کنند و پول آنها برای مدتی بلوکه می شود.

 

آیا پذیره نویسی سودآور است؟

در مورد اینکه آیا پذیره نویسی سودآور است باید به شما بگوییم که طی سالیان گذشته پذیره نویسی های متفاوتی با نرخ بازدهی متفاوت صورت گرفته است. یعنی در برخی از سهم ها ما شاهد سود قابل توجهی بوده ایم و برخی از سهم ها چندان سودآور نبوده و یا حتی زیان آور بوده است.

اما عموما اگر مشکلی در بازگشایی نماد رخ ندهد و سرمایه مورد نظر به خوبی تامین شود و شرایط مناسب باشد، این نوع سرمایه گذاری می تواند برای شما سودآور و مناسب باشد.

تنها نکته ای که شما باید در خصوص این روش سرمایه گذاری مد نظر قرار دهید این است که اگر این روش سرمایه گذاری را انتخاب کنید باید این نکته را بپذیرید که احتمال دارد سرمایه شما برای مدتی طولانی بلوکه شود.

امکان دارد ظرف چند هفته نماد شما بازگشایی شود و این امکان برای شما فراهم شود که سرمایه خود را تبدیل به پول نقد کنید و این احتمال هم وجود دارد که بازگشایی نماد برای شما تا چند ماه و شاید چند سال هم طول بکشد و پول شما در این مدت غیر قابل برداشت و معامله باشد.

 

عرضه اولیه بهتر است یا پذیره نویسی

با توجه به مواردی که در این بخش مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم متوجه شدیم که هر دو روش سرمایه گذاری می تواند برای ما سودآور باشد. هم عرضه اولیه برای ما به احتمال بسیار زیادی می تواند سودآور باشد و هم شرکت در پذیره نویسی می تواند ما را به سود مورد نظر برساند.

اما تفاوت این دو روش سرمایه گذاری در این است که شما برای به ثمر رسیدن پذیره نویسی باید مدت طولانی تری را صبر کنید و همین موضوع شاید موجب شود که شما با دیدگاه دریافت سود کوتاه مدت نتوانید وارد این سرمایه گذاری شوید.

از طرفی اگر شما سرمایه ای محدود دارید هم بهتر است که برای سرمایه گذاری عرضه اولیه را انتخاب کنید و اگر سرمایه شما به قدری است که می توانید سایر سهم های دیگر را هم خریداری کنید و دید بلند مدتی نسبت به سرمایه گذاری دارید، شرکت در پذیره نویسی برای شما می تواند برای شما انتخاب بهتری باشد. اینکه عرضه اولیه یا پذیره نویسی، کدامیک را باید انتخاب کنید بستگی به دیدگاه شما در مورد سرمایه گذاری و همچنین سرمایه ای که شما در اختیار دارید، دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up