در بایننس بمانیم یا نه؟ - حسین عظیمی | مشاوره سرمایه گذاری
حسین عظیمی مشاوره سرمایه گذاری
ارز دیجیتال

در بایننس بمانیم یا نه؟

در بایننس بمانیم یا نه؟ فهرست موضوعات Toggle در بایننس بمانیم یا نه؟رعایت این نکات امنیتی در شرایط فعلی برای ما کاربران ایرانی واجب است: هفته گذشته، شایعات و گزارشات متعددی از انسداد اکانت های ایرانی در بایننس گزارش شد که نگرانی های زیادی در جامعه کریپتوی ایران ایجاد کرد.…

در بایننس بمانیم یا نه؟

هفته گذشته، شایعات و گزارشات متعددی از انسداد اکانت های ایرانی در بایننس گزارش شد که نگرانی های زیادی در جامعه کریپتوی ایران ایجاد کرد. ایرانی ها که با همه محدودیت ها مشغول فعالیت در صرافی بایننس هستند حالا باید نگران بلوکه شدن سرمایه خود هم باشند.

با اینکه سیاست بایننس نسبت به ایران در چند سال گذشته تغییری نداشته و اخیرا نیز اطلاعیه و خبری متفاوت از بایننس نسبت به ایران گزارش نشده، ولی گزارش های میدانی از جامعه کریپتوکارنسی ایران حاکی از اعمال محدودیت های جدی تر از طرف بایننس می باشد.

به نظر می آید همه این دردسر ها از 10 روز پیش شروع شد؛ زمانی که بایننس رسما شروع همکاری خود با سایفرتریس را اعلام کرد. سایفرتریس یک شرکت فعال در حوزه تحلیل داده های بلاکچین است و یکی از مهمترین ماموریت هایش اجرای قوانین و دستورالعمل های مربوط به FATF در حوزه کریپتو کارنسی است.

اینک که ایران در کنار کره شمالی در لیست سیاه FATF قرار دارند ریسک نگهداری سرمایه در بایننس در حال افزایش است. سایفرتریس نهایت تلاش خود را خواهد کرد تا شهروندان کشور هایی که قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی را نپذیرفته اند از دسترسی به دارایی های فیزیکی و دیجیتال خود محروم کند. این قوانین اینک بایننس و شاید در آینده نزدیک، همه صرافی ها را مجبور به این کار کند.

ماه پیش وبسایت سایفرتریس اعلام کرد که توانسته 5/4 میلیون کیف پول بیت کوین ایرانی را که مربوط به 72000 آی پی مختلف است ردیابی کند. دسترسی صرافی ها به این آدرس ها می تواند ریسک بزرگی برای ایرانی ها باشد.

بایننس که در ماه های گذشته از طرف کشور های مختلف، از آمریکا و انگلیس گرفته تا هلند و آلمان و چین تحت فشار بوده، به نظر می آید مسیر همکاری با سیاست دولت ها را در پیش گرفته است و هر روز بیش از پیش در حال تبدیل شدن به یک سیستم متمرکز است. سخت گیری اخیر بایننس فقط به ایرانی ها هم محدود نمی شود.

بیشتر بخوانید!
ارز دیجیتال گراف چیست؟

آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی هم از بایننس خواسته اند، کاربران ساکن این کشورها می بایست برای فعالیت در این صرافی احراز هویت شوند. مثلا اگر کسی از آلمان(یا شما با آی پی آلمان) وارد سایت بایننس شود، با احتمال خیلی بالایی بزودی با پیام محدودیت اکانت روبرو خواهد شد تا مجبور به احراز هویت شود.

با همه این نکات به نظر می رسد، کار در این صرافی برای ایرانی ها در حال سختتر شدن است. با بررسی هایی که تیم تحلیلی حسین عظیمی در فضای کریپتوکارنسی کشور انجام داده، فعلا ایرانیانی که از سرویس های آی پی ثابت(VPS) استفاده می کنند، با هیچ مشکلی مواجه نشده اند. اکثر گزارشاتی که از مسدودی اکانت ها به دست ما رسیده است حاکی از استفاده کاربران ایرانی از سرویس های رایگان VPN است.

مشکل این VPN ها تغییر آیپی در هر اتصال است که یکی از مهمترین فیلتر های تصمیم گیری بایننس برای ایجاد محدودیت برای کاربران بوده است. تغییر 10 باره آیپی در یک هفته یا اتصال از مبدا چند کشور متفاوت در یک روز و حتی اتصال با ایپی های متفاوت از یک کشور مهمترین دلایل محدودیت های اخیر بوده است. البته که این محدودیت ها برای همه کاربران دنیا وجود دارد و حتی آمریکایی ها هم در حال تجربه آن هستند. دلیل دیگر حساسیت پلتفرم های مالی به تغییر آی پی،  بحث امنیت پول کاربران نیز هست.

تغییر مداوم آی پی علاوه بر مخفی کردن موقعیت جغرافیایی می تواند نشانه ورود فرد دیگر به اکانت کاربری شما باشد. همه این عوامل باعث شده تا بایننس سیاست های خود را با شدت و دقت بیشتری در پیش بگیرد و مسلما نسبت به هفته های قبل موارد محدودیت افزایش چشمگیری داشته. هر چند در نظرسنجی هایی که در شبکه های اجتماعی انجام شده است، بحث محدودیت کاربران ایرانی همه گیر نیست و همچنان درصد کمی از کاربران با این مشکل مواجه اند.

رعایت این نکات امنیتی در شرایط فعلی برای ما کاربران ایرانی واجب است:

  • استفاده از سرویس های VPS
  • استفاده از VPN های پولی، مخصوصا سرویس هایی که آنتی ویروس های محبوب دنیا ارائه می دهند مانند:
بیشتر بخوانید!
تحلیل قیمت دو رمزارز تورچین و اینترنت کامپیوتر

Nord VPN, Norton Secure VPN, Express VPN, Surfshark VPN

  • در صورت استفاده از VPN، با آی پی کشورهایی که احراز هویت شهروندانشان را اجباری کرده اند(آمریکا، آلمان، فرانسه، کره جنوبی) متصل نشویم. کشورهای ایران، عراق، لیبریا، کره شمالی، سودان، زیمباوه، سوریه، کوبا، کنگو، ساحل عاج، برمه، بلاروس و کشورهای حوزه بالکان کشورهای ممنوع المعامله بایننس هستند. کشورهایی که کمترین احتمال ایجاد حساسیت برای بایننس را دارند نیز عبارت اند از استرالیا، فنلاند، برزیل، ایتالیا، نیوزلند، اسپانیا، سوییس و سنگاپور.

اما،اگر به هر دلیلی اکانت شما محدود شده است، می بایست تلاش کنید به طریقی سرمایه خود را از بایننس خارج کنید. با بررسی هایی که در سطح جامعه کریپتوکارنسی ایرانی انجام شده است، به ترتیب 5 روش برای آزادسازی پول خود دارید:

  • با رعایت ملاحظات امنیتی یک اکانت دیگر در بایننس بسازید و از روش P2P رمزارزهای خود را به اکانت دوم منتقل کنید. گزارش هایی از جلوگیری بایننس از این روش وجود دارد.
  • توسط برخی فعالان این حوزه، توصیه شده است که ابتدا، هیستوری آی پی هایی که با آن به بایننس متصل شده اید را در بخش Security>Device management پاک کنید و بعد از تغییر رمز اکانت خود، چند روز بعد با آی پی ای که اکانت را ساخته اید به بایننس برگردید، احتمالا مشکل حل شده باشد. این روش توسط تیم ما تست نشده وگمان نمی کنیم روش مطمئنی باشد.
  • از یک فرد قابل اعتماد در خارج از کشور و ترجیحا در کشور هایی که بایننس محدودیتی در ارائه سرویس به آن کشور ندارد درخواست کنید تا با مدارک اقامتی خود، اکانت شما را وریفای کند.
  • از آنجایی که مورد 3 برای همه مقدور نیست، راه دیگر احراز هویت با پاسپورت یا کارت ملی یا گواهینامه ایرانیست. ترجیح ما حتما پاسپورت می باشد. به نظر می رسد در این روزها بایننس سختگیری های بیشتری نسبت به ایرانی ها داشته و در مواردی احرازهویت به کندی و سختی انجام می شود. البته بایننس تا کنون سیاسیتی مبنی بر بلوکه کردن اموال ایرانی ها نداشته و تقریبا همه اکانت های محدود شده بعد از مدتی اجازه برداشت و ترک بایننس را داشته اند. بایننس اخیرا هم هیچ اخطار و هشداری مبنی بر تغییر روند قبلی خود نداشته است. اما علت کندی فرایند احراز هویت در حال حاظر چیزی نیست جز تعداد بالای کاربرانی که به مشکل خورده اند و بایننس تیم پشتیبانی کافی برای پاسخ سریع به همه درخواست ها ندارد.
  • اما روشی که کاربران متعدد در چند روز گذشته از آن استفاده کرده اند و موفق به خروج سرمایه خود از بایننس شده‌اند این است که نباید مستقیما از طریق احراز هویت اقدام کنید.  بلکه در سایت com  و در پائین صفحه از بخش Support>Submit a request ، کاملا فروتنانه و با اعتراف به ناآگاهی خود، یک نامه به بایننس بزنید به طور خلاصه به آن ها می گویید که نسبت به محدودیت های بایننس در مورد کشور خود آگاه  نبودید و بدرستی قوانین بایننس را مطالعه نکرده اید و در آخر از بایننس می خواهید تا اجازه دهد سرمایه خود را از این صرافی خارج کنید.  متن نامه پیشنهادی در آخر این مقاله آمده است.  فرآیند اینگونه است که بایننس در جواب پیام، از شما مدارکی درخواست خواهد کرد و سپس برای مدت محدودی به شما اجازه داده خواهد شد تا سرمایه خود را از صرافی خارج کنید.
بیشتر بخوانید!
تحلیل رمزارز ایاس EOS

البته همه این روش ها برای افرادی بوده که سرمایه زیر 2000 دلار داشته اند و فعلا اطلاعاتی در مورد رفتار بایننس با اکانت های بزرگ وجود ندارد.

توصیه آخر به همه کاربران ایرانی، فعلا رعایت همه موارد امنیتی در استفاده از سایت بایننس است. توصیه می شود برداشت های احتمالی خود را مستقیما به صرافی ایرانی منتقل نکنید. در این شرایط مبهم، کیف پول های اکسودس و اتمیک جایگزین بهتری نسبت به تراست ولت می باشند. چرا که تراست ولت هم متعلق به بایننس است.  مطمئنا در چند روز آینده شرایط روشن تر خواهد شد و اطلاعات بیشتری در دسترس شما مخاطبین قرار خواهد گرفت.

موفق باشید

متن نامه انگلیسی:

Hey Binance. Unfortunately, I didn’t know that my country is restricted by your platform and I did not read your terms carefully while registering. Please let me move my asset out of Binance. Thank you in advance.

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • sir.shahramsaffar
    1400/04/24 8:33 ق.ظ

    سلام خسته نباشيد خدا قوت ديدگاه بنده خيلي عالي

    پاسخ
  • ممنون از اطلاع رسانی شما. پاینده باشید.

    پاسخ
  • علی اکبر اسداللهی
    1400/04/23 3:13 ب.ظ

    بسیار عالی،اما تا کی ادامه داره،این سوء مدیریتی ها که بهمه صدمه میزنه از هرحیث،ممنون از همه آگاهی بخشیتون

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up