ممنوع المعامله بورس به چه معنی است؟ - حسین عظیمی | مشاوره سرمایه گذاری
حسین عظیمی مشاوره سرمایه گذاری
بورس

ممنوع المعامله بورس به چه معنی است؟

ممنوع المعامله بورس به چه معنی است؟ فهرست موضوعات Toggle ممنوع المعامله بورس به چه معنی است؟چه کسانی در بازار بورس ممنوع المعامله هستند؟علت ممنوع المعامله شدن در بورسرفع ممنوع المعامله شدن در بورس در این مقاله به بررسی پاسخ این سوال می‎پردازیم. در هنگامی که برای فعالیت در بازار…

ممنوع المعامله بورس به چه معنی است؟

در این مقاله به بررسی پاسخ این سوال می‎پردازیم. در هنگامی که برای فعالیت در بازار بورس اقدام می‌کنید و قصد فعالیت در بازار بورس به عنوان یک سرمایه گذار ماهر را دارید، لازم است که با یک سری مفاهیم و اصطلاحات مهم بورسی آشنا شوید که می‌توانند برای موفقیت در انجام معاملات مختلف در بازار بورس کمک بسیار زیادی به شما کنند.

در این مقاله به بررسی پاسخ این سوال می‎پردازیم. در هنگامی که برای فعالیت در بازار بورس اقدام می‌کنید و قصد فعالیت در بازار بورس به عنوان یک سرمایه گذار ماهر را دارید، لازم است که با یک سری مفاهیم و اصطلاحات مهم بورسی آشنا شوید که می‌توانند برای موفقیت در انجام معاملات مختلف در بازار بورس کمک بسیار زیادی به شما کنند.

یکی از مفاهیم مهم در بازار بورس که لازم است با آن آشنایی داشته باشید، ممنوع المعامله بورس است. شاید بپرسید ممنوع المعامله بورس یعنی چه؟ پاسخ به این سوال که در خود کلمه معلوم است و به راحتی آشکار می‌شود که این صفت را به افرادی اختصاص می‌دهند که اجازه فعالیت در بازار بورس و انجام معاملات بورسی مختلف را ندارند.

در واقع هر یک از افرادی حقیقی یا حقوقی که اجازه فعالیت در بازار بورس و خرید و فروش سهم‌های مختلف را نداشته باشند و نتوانند معاملاتی را در این بازار انجام دهند، در اصطلاح ممنوع المعامله شده‌اند. ممنوع المعامله شدن در بازار بورس می‌تواند یک پروسه کلی و جمعی باشد و با رخداد این اتفاق افرادی که ممنوع المعامله شده‌اند نمی‌توانند مداخله‌ای در اموال خود داشته باشند.

بیشتر بخوانید!
مفهوم کد معاملاتی آنلاین چیست و چه کاربردی دارد؟

مورد دیگری که وجود دارد این است که ممنوع المعامله شدن می‌تواند به شکل کاملا نسبی صورت گیرد که با رخداد چنین واقعه‌ای، فرد ممنوع المعامله شده نمی‌تواند در قسمت مشخصی از اموال و دارایی خود مداخله داشته باشند و از آن‌ها استفاده کند. در ادامه به بررسی جزئیات بیشتری در باب ممنوع المعامله شدن در بازار بورس می‌پردازیم.

چه کسانی در بازار بورس ممنوع المعامله هستند؟

حالا که با مفهوم اصلی ممنوع المعامله بورس آشنا شدیم، لازم است بدانیم که چه کسانی ممنوع المعامله بورس هستند. از جمله افراد ممنوع المعامله بورس می‌توان به بازرگانان و تاجرانی اشاره کرد که دچار ورشکستگی شده‌اند و اموال دارایی‌های خود را از دست داده‌اند.

همچنین افراد مجرمی که جرم آن‌ها به اثبات رسیده است و توسط دادگاه محکم شده‌اند نیز به عنوان افراد ممنوع المعامله در بازار بورس شناخته می‌شوند. دسته دیگری از افرادی که از آن‌ها با عنوان ممنوع المعامله در بورس یاد می‌شود، افرادی هستند که مشکلات عقلی داشته و سلامت ذهنی کافی ندارند.

همچنین افرادی که به سن قانونی نرسیده‌اند و عقل و آگاهی کافی را برای انجام معاملات بورسی و فعالیت در بازار بورس ندارند، از جمله افرادی هستند که اجازه فعالیت در بازار بورس را نخواهند داشت و در اصطلاح ممنوع المعامله هستند. نکته مهم این است که ممنوع المعامله شدن در بازار بورس، ممکن است برای هر یک از اشخاص حقیقی و یا حقوقی پیش بیاید و نمی‌توان آن را تنها به یک گروه خاص اختصاص داد.

حتی امکان رخداد این واقعه برای افراد مقیم خارج از کشور که در بازار بورس ایران فعالیت می‌کنند نیز وجود دارد.نکته‌ در این است که هر یک از افراد فعال در بازار بورس ایران با توجه به قوانین اعمال شده توسط سازمان بورس کشور، ممکن است از فعالیت در بازار بورس منع شوند. با وجود این که امکان ممنوع المعامله شدن در بازار بورس برای ار یک از افراد فعال در این بازار بزرگ اقتصادی وجود دارد، این امکان نیز وجود دارد که افراد برای رفع این ممنوعیت نیز اقدام کرده و دوباره اجازه فعالیت در بورس ایران را داشته باشند.

بیشتر بخوانید!
روش کلیدی خرید سهام در بازار بورس

علت ممنوع المعامله شدن در بورس

موضوع مهم دیگری که لازم است تحت بررسی قرار گیرد این است که علت ممنوع المعامله شدن در بورس چیست؟ دلایل ممنوع المعامله شدن در بورس متفاوت بوده و عوامل گوناگونی وجود دارند که باعث می‌شوند تا اشخاص حقیقی و حقوقی دچار ممنوعیت فعالیت در بازار بورس شوند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تا اشخاص حقیقی و یا حقوقی ممنوع المعامله بورسی شوند، عدم فعالیت در طی یک مدت طولانی در بازار بورس و استفاده نکردن از کد بورسی در فاصله زمانی بسیار زیاد است.

در واقع این دلیل یکی از دلایل اولیه‌ای است که باعث می‌شود تا افراد ممنوع المعامله شوند و برای آغاز فعالیت دوباره در بازار بورس کشور، لازم است که سریعا جهت فعال کردن دوباره کد بورسی خود اقدام کنند.

از دلایل دیگری که باعث می‌شود تا اشخاص حقیقی و یا حقوقی ممنوع المعامله بورس شوند می‌توان به این مورد اشاره کرد که اگر سرمایه گذاران و سهامداران در بازار بورس، حداقل 50 میلیون تومان دارایی داشته باشند و پس از گذشت یک مدت زمان طولانی برای فروش سهم و دارایی خود اقدام نکنند، در این صورت ممکن است در بازار بورس ممنوع المعامله شوند و اجازه فعالیت در بازار بورس از آن‌ها سلب شود.

هدف از ایجاد این قانون، حفظ و نگهداری دارایی و سرمایه سهامداران و سرمایه گذاران فعال در بازار بورس بوده است. سوال مهم دیگری که ممکن است پرسیده شود این است که چگونه می‌توان از ممنوع المعامله شدن در بازار بورس مطلع شد؟ در واقع این اتفاق مانند یک پیام هشدار برای افراد نمایان می‌شود و سهامداران با دریافت پیامی به شرح “سهامدار ممنوع المعامله می‌باشد” می‌توانند از این اتفاق مطلع شوند.

بیشتر بخوانید!
ابر کومو چیست؟

رفع ممنوع المعامله شدن در بورس

پس از آگاهی از این که مفهوم ممنوع المعامله بورس چه بوده و همچنین پی بردن به این که چنین اتفاقی به چه علت رخ می‌دهد، لازم است بررسی کنیم که چگونه می‌توان برای رفع ممنوع المعامله شدن در بورس اقدام کرد؟ همانطور که اشاره شد، عدم استفاده طولانی مدت از کد بورسی باعث می‌شود تا افراد از فعالیت در بازار بورس منع شده و به اصطلاح ممنوع المعامله بورس شوند.

در این صورت افراد می‌توانند برای رفع ممنوع المعامله شدن در بازار بورس در جهت فعال کردن دوباره کد بورسی خود اقدام کرده و این ممنوعیت دا رفع کنند. برای فعال کردن دوباره کد بورسی، لازم است در سامانه سجام ثبت نام کرده و پس از احراز هویت به سایت ddn.csdiran.com مراجعه کرده و با انتخاب گزینه میز خدمت الکترونیک و در آخر انتخاب گزینه رفع ممنوع المعامله بودن، مشکل را به طور کلی حل کنید.

دلیل دیگر ممنوع المعامله بودن در بازار بورس، عدم استفاده از سرمایه در طول مدت زمانی طولانی است. جهت رفع این مشکل، باید در سایت سجام ثبت نام کرده و سپس میز خدمت الکترونیک را انتخاب کنید و سپس انتخاب گزینه ثبت سفارش جدید در صفحه باز شده، انتخاب موضوع مورد نظر خود و در نهایت درخواست دادن برای رفع ممنوعیت معامله در بازار بورس، می‌توانید ممنوعیت فعالیت خود را به طور کلی رفع کنید.

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • موژان طبرساز
    1400/07/24 1:39 ب.ظ

    اگر ممنوع المعامله خرید باشیم چجوری پیگیری کنیم ؟

    پاسخ
    • مدیر محتوای بورس
      1400/07/24 1:40 ب.ظ

      سلام وقت بخیر
      برای رفع این مشکل باید ثبت‌نام و احراز هویت خود را در سامانه سجام کامل بفرمایید .

      پاسخ
  • حبیب رضایی
    1400/06/23 12:19 ب.ظ

    سلام
    چه مدت در بور فعالیت نکنیم ممنوع المعامله میشیم ؟

    پاسخ
    • مدیر محتوای بورس
      1400/06/23 12:21 ب.ظ

      سلام وقت بخیر دوست عزیز ، شما اگر 50 میلیون سرمایه داشته باشید و 2 سال فعالیت نکنید ممنوع المعامله میشوید .

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up