اندیکاتور مکدی چیست و چه کاربردی دارد؟ - حسین عظیمی | مشاوره سرمایه گذاری
حسین عظیمی مشاوره سرمایه گذاری
بورس

اندیکاتور مکدی چیست و چه کاربردی دارد؟

اندیکاتور مکدی چیست و چه کاربردی دارد؟ فهرست موضوعات Toggle اندیکاتور مکدی چیست و چه کاربردی دارد؟اندیکاتور مکدی چیست؟اندیکاتور مکدی از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟معایب اندیکاتور مکدی کلاسیکسیگنال‌های خرید و فروش در اندیکاتور مکدی اندیکاتور مکدی چیست؟ یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که در بازار بورس برای داشتن بازدهی بالا…

اندیکاتور مکدی چیست و چه کاربردی دارد؟

اندیکاتور مکدی چیست؟ یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که در بازار بورس برای داشتن بازدهی بالا از انجام معاملات مختلف و خرید و فروش سهم‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابزار تحلیلی بازار همانند تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی است. از مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده برای تحلیل تکنیکال وضعیت بازار بورس، اندیکاتور مکدی است.

اندیکاتور مکدی چیست؟

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که در بازار بورس برای داشتن بازدهی بالا از انجام معاملات مختلف و خرید و فروش سهم‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابزار تحلیلی بازار همانند تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی است؛ از طریق هر یک از این ابزارها می‌توان وضعیت بازار بورس را تحت بررسی قرار داده و از این طریق می‌توان برای انجام معاملات بورسی مختلف و خرید و فروش سهم‌های گوناگون، تصمیمی درست گرفت.

برای تحلیل تکنیکال که اصول آن بر پایه‌ی قیمت سهم‌های مختلف در بازار بورس تعیین می‌شود، ابزار گوناگونی به کار می‌رود؛ از مهم‌ترین ابزارهای مورد استفاده برای تحلیل تکنیکال وضعیت بازار بورس، اندیکاتور مکدی است.

باید گفت که در مقایسه با اندیکاتورهای مختلفی که در بازار بورس مورد استفاده قرار می‌گیرد، اندیکاتور مکدی به عنوان پراستفاده‌ترین اندیکاتور شناخته می‌شود که بسیار پرکاربرد بوده و طریقه‌ی استفاده از آن بسیار راحت و آسان است. هدف اصلی استفاده‌ی تحلیل‌گران از این اندیکاتور آن است که از طریق آن ارتباطی که بین هر دو میانگین متحرک وجود دارد تحت بررسی قرار گیرد.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که اندیکاتور مکدی به طور کلی از سه قسمت مختلف تشکیل شده است؛ خط‌های این اندیکاتور و همچنین نمودار هیستوگرام تعیین شده برای آن، بخش‌های مختلف آن را تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید!
قیمت پایانی در بورس چیست؟

برای این که به شکل کاملا دقیق‌تر با چیستی این اندیکاتور و کاربردهای اصلی استفاده از آن آشنایی لازم را پیدا کنیم، در ادامه بخش‌های مختلف تشکیل دهنده‌ی این اندیکاتور پرکاربرد را تحت بررسی قرار خواهید داد و به جزئیات کلی در باب اطلاعاتی که به وسیله‌ی آن به دست می‌آید را تحت بررسی قرار می‌دهیم.

اندیکاتور مکدی از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، اندیکاتور مکدی از سه قسمت مختلف به وجود آمده است که یک قسمت از آن را نمودار هیستوگرام و دو خط در نظر گرفته شده برای این اندیکاتور، قسمت‌های دیگر آن را تشکیل می‌دهند. خط اول که با عنوان خط مکدی از آن یاد می‌شود، در واقع با عنوان قلب این اندیکاتور و مهره‌ی اصلی آن شناخته می‌شود.

با استفاده از خط مکدی، میزان اختلافی که بین مقدار میانگین‌های متحرک از نوع نمایی دوره‌های 12 و 26 قرار دارد را مشخص می‌کند. در واقع از این اندیکاتور، با عنوان سیستمی که نقطه‌ی تقاطع میانگین‌های متحرک کامل را تعیین می‌کند نیز یاد می‌شود. این اندیکاتور طرفداران بسیار زیادی داشته و در بین تحلیلگران تکنیکال بسیار محبوب است؛ چرا که طریقه‌ی استفاده از آن و طرز عملکرد آن، کاملا راحت و ساده است و به آسانی می‌توان از آن برای تحلیل وضعیت بازار بورس بهره گرفت.

دلیل این سادگی استفاده از این اندیکاتور نیز، به تحلیل‌هایی که بر روی میانگین‌های متحرک صورت می‌گیرد و همچنین تحلیل تغییرات ایجاد شده در جهت روند و میزان قدرتی که باعث تغییرات آن می‌شود بازمی‌گردد. عضو دیگر اندیکاتور مکدی، خط سیگنال است که با استفاده از آن برای تعیین و اندازه‌گیری میانگین نمایی در دوره‌ی 9 تعیین شده و داده‌ها و اطلاعات خروجی از خطوط مکدی نیز باعث تعیین خط سیگنال می‌شوند.

بیشتر بخوانید!
آموزش رسم کانال در تحلیل تکنیکال

در آخر نیز باید به نمودار هیستوگرام مکدی اشاره کرد که میزان اختلافی که در بین خطوط سیگنال و مکی وجود دارد را مشخص می‌کند. مهم‌ترین قسمت‌های این اندیکاتور را، خطوط آن تشکیل می‌دهند و در واقع نقش عضو دیگری به نسبت این دو خط فرعی است. با توجه به این اندیکاتورها، می‌توان تحلیل‌ وضعیت بازار را به شکل دقیقی انجام داد.

معایب اندیکاتور مکدی کلاسیک

اندیکاتور مکدی کلاسیک که توسط گرالد اپل کشف شد و به بازار بورس و سرمایه گذاری معرفی گردید، یکی از بهترین اندیکاتورهایی است که برای تحلیل وضعیت بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع از طریق این اندیکاتور و با توجه به بررسی مقادیر میانگین متحرک دوگانه، می‌توان اصول استفاده از اسیلاتورها را تحت بررسی قرار داد.

نکته‌ای که لازم است به آن اشاره شود این است که علاوه بر مزایای بسیار زیاد اندیکاتور مکدی در تحلیل وضعیت بازار، معایبی نیز برای این اندیکاتور وجود دارد که لازم است به آن‌ها نیز توجه کرد. این موضوع در استفاده از هر نوع اندیکاتوری وجود دارد و نمی‌توان آن را تنها محدود به این اندیکاتور دانست. یکی از معایب اصلی اندیکاتور مکدی این است که با توجه به این که اصول آن از طریق بکارگیری میانگین‌های متحرک پی ریزی شده‌اند، این اندیکاتور به عنوان یک نمونه از اندیکاتور‌های تاخیری شناخته می‌شود.

برای استفاده از این نوع اندیکاتورهای تاخیری یا پیرو، لازم است که به طور حتم روند پیشروی بازار بورس را تعیین کرد. در غیر این صورت امکان حاصل آمدن نتایج غلط با استفاده از آن وجود خواهد داشت. به طور کلی می‌توان گفت که این نوع اندیکاتور تنها در بازارهایی قابل استفاده است که دارای روند باشند و بدون روند نمی‌توان از آن‌ بهره گرفت.

بیشتر بخوانید!
الگوی مثلث چیست؟

محدودیت دیگر این اندیکاتور، نداشتن مرزهای بالا و پایین است؛ در صورتی که این مرزها وجود نداشته باشند، شیوه‌ی عملکرد و حرکت‌ها قابل کنترل نیستند. در نتیجه این امکان وجود ندارد که سطوح اشباع شده‌ی خرید و فروش را با استفاده از این اندیکاتور مشخص کرد.

سیگنال‌های خرید و فروش در اندیکاتور مکدی

یکی از قابلیت‌های بسیار مهم اندیکاتور مکدی رنگی، تعیین سیگنال‌های خرید و فروش با استفاده از آن است؛ در واقع سیگنال‌های خرید و فروش از طریق این اندیکاتور به یک شکل سازمان یافته و مشخص تعیین می‌شود. خط مکدی برای این اندیکاتور به نسبت خط سیگنال در زمانی سریع‌تر عمل می‌کند و نسبت به تغییرات با حساسیت بیشتری عمل می‌کند.

به هنگامی که این خط از خط سیگنال رد می‌شود و در قسمت بالاتر از این خط قرار می‌گیرد، می‌توان سیگنال خرید را دریافت کرد. در حالت دیگر و در زمانی که خط مکدی در قسمت پایینی خط سیگنال قرار می‌گیرد، سیگنال دریافت شده مربوط به فروش است. سیگنال خرید با استفاده از دایره‌ای به رنگ سبز مشخص می‌شود و برای تعیین سیگنال فروش نیز از دایره‌ای به رنگ قرمز استفاده می‌شود.

به طور ‌کلی مهم‌ترین نکته درباره‌ی این اندیکاتور، تقاطع ایجاد شده در بین میله‌ها و خطوط سیگنال است. در کل باید بر این نکته تایید کرد که با استفاده از اندیکاتورها می‌توان روند تغییرات بازار را تحت بررسی قرار داد و طبق اصول تحلیل تکنیکال، از طریق این اندیکاتورها وضعیت بازار را تحلیل کرده و با دست یافتن به یک نتیجه مشخص، نسبت به خرید و یا فروش سهم‌های مختلف در بازار بورس اقدام کرد و در جهت ورود و یا خروج سهم‌های مختلف مورد نظر خود تصمیمی درست گرفت.

مببع : khanesarmaye

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up