الگوی انبرک چیست؟ - حسین عظیمی | مشاوره سرمایه گذاری
حسین عظیمی مشاوره سرمایه گذاری
بورس

الگوی انبرک چیست؟

الگوی انبرک چیست؟ فهرست موضوعات Toggle الگوی انبرک چیست؟الگوی انبرک در تحلیل بازار بورس چیست؟الگوی انبرک را به چه نام های دیگری می‌شناسند؟2 نوع الگوی انبرک برای برسی بهتر وضعیت قیمت در بازارالگوی انبرک کف (پایینی) چیست؟الگوی انبرک سقف (بالایی) چیست؟مهمترین نکات در مورد الگوی انبرک الگوی انبرک (Tweezer Pattern)…

الگوی انبرک چیست؟

الگوی انبرک (Tweezer Pattern) یکی از نمونه الگوی بازگشتی است که بسیار برای تحلیل بازار بورس مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که از این الگو برای تعیین روند بازار استفاده می کنند، لازم است در مورد انواع الگوهای قیچی یا انبرک اطلاعات داشته باشند. تا بتوانند به راحتی این الگو را بر روی نمودار مشخص کنند.

الگوی انبرک در تحلیل بازار بورس چیست؟

تمام سرمایه گذاران و تحلیلگرانی که در بازار بورس فعالیت می کنند، نسبت به الگوهای مختلفی این بازار اطلاعات دقیقی دارند. الگوی انبرک یکی از الگوهای متداول در تحلیل بازار بورس است، که لازم است مورد بررسی قرار گیرد. این الگو که از جمله الگوهای بازگشتی در تحلیل بازار بورس به شمار می رود، دارای انواع مختلفی است.

الگوی انبرک یا الگوی موچین از الگوهای بازگشتی است که (حداقل) از دو کندل مخالف هم و در انتهای روندهای صعودی و نزولی شکل می‌­گیرد و باعث تغییر روند می‌شود. از الگوی انبرک‌ها با اسامی‌دیگری نیز همچون: “موچین، قیچی، چنگک” نیز یاد می‌شود.

با بررسی هر یک از انواع الگوهای انبرک می توان به راحتی زمان مناسب برای ورود به بازار و خروج از بازار را تعیین کرد. از جمله مهمترین انواع الگوی انبرک باید به الگوی پایینی، الگوی سقف، الگوی کف و الگوی کندل استیک انبرک پایینی اشاره کنیم. هر کدام از این الگوها دارای اشکال خاصی بر روی نمودار بوده، و به راحتی قابل مشاهده هستند.

الگوی انبرک را به چه نام های دیگری می‌شناسند؟

تحلیلگران الگوی انبرک را با نام های دیگری نیز می شناسند. این الگو ممکن است با نام هایی همچون الگوی موچین، الگوی چنگک و الگوی قیچی نیز شناخته شود.

بیشتر بخوانید!
حمایت و مقاومت در تحلیل تکنیکال چیست؟

پس در صورتی که برخی از تحلیلگران بازار بورس از این نام ها استفاده کردند، تصور نکنید از الگوی جدید و ویژه ای برای تحلیل بازار استفاده می کنند.

2 نوع الگوی انبرک برای برسی بهتر وضعیت قیمت در بازار

در صورتی که تمایل دارید در بازار بورس سرمایه گذاری کنید، بهتر است در مورد انواع الگوهایی که می توان با استفاده از آنها وضعیت قیمت سهام را در بازار بورس بررسی کنید، اطلاعات به دست آورید. از جمله انواع الگوهایی که در بازار بورس استفاده می شوند، می توانیم به الگوهای زیر اشاره کنیم:

  1. الگوی انبرک پایینی (کف)
  2. الگوی انبرک بالایی (سقف)

الگوی انبرک کف (پایینی) چیست؟

این نمونه از الگوهای موچین معمولا در انتهای روند نزولی شکل گرفته و منجر به تغییر روند قیمت سهام در بازار می شوند. کندل اولی که در الگوی کف نشان داده می شود معمولا به رنگ قرمز است، در حالی که الگوی دوم آن به رنگ سبز دیده می شود. حداقل قیمتی که می توانید در این کندل ها مشاهده کنید، تقریبا یکدیگر برابر هستند.

این الگو نیز همچون الگوی بالایی دارای دو کندل به رنگ های متفاوتی است. اما در الگوی پایینی بر خلاف الگوی بالایی کندل اول یک کندل نزولی بوده، و بدون هیچ سایه ای است. اما قوی بوده و در انتهای یک روند نزولی دیده می شود. در حالی که کندل دوم یا دوجی در کنار آن قرار می گیرد.

الگوی انبرک پایینی را می توانیم نوعی الگوی برگشتی صعودی به شمار آوریم، که منجر می شود تا روند بازار مثبت شود. از جمله مشخصاتی که می توانیم برای کندل های الگوی پایینی انبرک بیان کنیم، پوشش کندل دوم به طور کامل توسط کندل اول است. در حالی که کندل دوم از سایه بلندی برخوردار بوده و بلندتر از کندل اول است.

بیشتر بخوانید!
مهم‌ترین اصطلاحات تحلیل تکنیکال

الگوی انبرک سقف (بالایی) چیست؟

یکی دیگر از الگوهایی که بررسی آن می تواند به کسب اطلاع در مورد روند بازار کمک کند، الگوی سقف انبرک است. این الگو معمولا در انتهای روند صعودی شکل گرفته و باعث می شود تا روند تغییر مسیر دهد. در الگوی سقف انبرک کندل اول برخلاف الگوی کف همیشه به رنگ سبز است. در حالی که کندل دوم آن به رنگ قرمز نشان داده می شود. حداکثر قیمتی که این دو کندل به تحلیلگر نشان می دهند، تقریبا با هم برابر هستند.

در صورتی که قیمت کندل ها در حداکثر و حداقل با هم اختلاف داشته باشند، بهتر است این اختلاف ناچیز را نادیده بگیرید و آنها را به عنوان الگوهای انبرک سقف و کف در نظر بگیرید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که نیازی نیست در الگوی انبرک سقف و کف همیشه کندل های اول و دوم پشت سر هم باشند.

ممکن است در برخی موارد کندل های الگوی قیچی اول و دوم با یکدیگر کمی فاصله داشته باشند. که در چنین حالت هایی الگوی انبرک با الگوی کلاسیک کف و سقف دوقلو همراه خواهد شد. این نکته را در همیشه در نظر داشته باشند که ممکن است انبرک ها در قالب دیگر الگوها نیز بر روی نمودار دیده شوند. مثلا اگر بر روی نمودار الگوهای ستاره صبحگاهی، مرد دارآویز، ستاره عصرگاهی، چکش، نفوذی و موارد دیگر را مشاهده کردید، همگی تایید کننده الگوی های انبرک هستند.

در الگوهای قیچی بالایی (سقف)  ما شاهد دو کندل با رنگ های مختلف خواهیم بود. معمولا کندل اول در این الگو بدون سایه بوده و از آن با نام کندل صعودی یاد می شود که قوی است. از سوی دیگر باید به کندل دوم یا دوجی اشاره کنیم که به آن کندل چکشی نیز می گویند. این الگو نیز همچون الگوی سقف در انتهای روند  صعودی ایجاد می شود.

بیشتر بخوانید!
الگوی سر و شانه در تحلیل تکنیکال

از جمله مشخصاتی که می توانیم برای الگوی انبرک بالایی بیان کنیم، پوشش کامل کندل دوم به وسیله کندل اول است. علاوه بر آن کندل دوم دارای سایه بلند پایینی است، در حالی که کندل اول بدون سایه بوده یا از سایه کوچکی برخوردار است. بر روی این الگو هر چه میزان سایه کندل دوم بیشتر باشد، نشان دهنده روند بهتر بازار خواهد بود.

بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که هیچ کدام از اجزای کندل دوم بر روی الگوی انبرک بالایی، نباید از دامنه نوسان قیمتی کندل اول خارج شده باشند. به طور کلی این الگو نتیجه برخورد قیمت با سطح مقاومت بوده و با نام الگوی موچین نیز شناخته می شود.

مهمترین نکات در مورد الگوی انبرک

پیش از آنکه بر روی نمودار الگوی قیچی را بیابید، بهتر است به برخی از نکات مهم در مورد این الگو توجه کنید:

  • انبرک هایی که در الگوی سقف و کف دیده می شوند ممکن است هم رنگ باشند. اما در صورتی که این انبرک ها دارای رنگ های مخالفی باشند الگوی قیچی از اعتبار بالاتری برخوردار خواهد بود.
  • انبرک های الگوی انبرک می توانند هر نوع کندلی را در بر گیرند.
  • به هیچ عنوان در این الگو کوتاه یا بلند بودن بدنه کندل ها حائز اهمیت نیست.
  • انبرک های الگوی قیچی ممکن است در مقاومت ها و حمایت های فیبوناچی شکل گیرند.
  • در حالت ایده آل الگوی قیچی، انبرک های کف و سقف در حالت حداقل و حداکثر دارای کندل های اول و دوم برابر هستند.
  • همانطور که الگوهای دیگر در تحلیل بازار تاییدی بر الگوی انبرک هستند، این الگو نیز می تواند تاییدی بر الگوهای دیگر باشد.

45 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • علیرضا قربانی
    1400/11/03 10:29 ق.ظ

    میشه لطفا در مورد الگوی کندل استیک انبرک پایینی توضیح بدید

    پاسخ
    • مدیر محتوای بورس
      1400/11/03 10:31 ق.ظ

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مقاله بالا تمام مواردرا در اینباره توضیح داده ایم

      پاسخ
  • سپیده سپهری
    1400/10/28 12:00 ب.ظ

    الگوی کندل انبرک پایین و بالا با الگوی موچین چه تفاوتی دارد

    پاسخ
    • مدیر محتوای بورس
      1400/10/28 12:21 ب.ظ

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      تحلیلگران الگوی انبرک را با نام های دیگری نیز می شناسند که موچین نام دیگر این الگو میباشد

      پاسخ
  • حسین اطیابی
    1400/10/26 8:02 ق.ظ

    الگوی انبرک سقف چه ویژگی هایی دارد

    پاسخ
    • مدیر محتوای بورس
      1400/10/26 8:03 ق.ظ

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مقاله فوق در این مورد بصورت کامل توضیح داده ایم

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up