ارزش جایگزینی دربورس چیست؟ - حسین عظیمی | مشاوره سرمایه گذاری
حسین عظیمی مشاوره سرمایه گذاری
بورس

ارزش جایگزینی دربورس چیست؟

ارزش جایگزینی دربورس چیست؟ فهرست موضوعات Toggle ارزش جایگزینی دربورس چیست؟منظور از ارزش جایگزینی در بورس چیست؟ارزش جایگزینی در بورس چیست؟چگونه ارزش جایگزینی یک سهم در بورس را محاسبه کنیم؟4 مورد مزایا و معایب ارزش جایگزینی چیست؟معایب ارزیابی جایگزینی Replacement value ارزش جایگزینی  در بورس را را با یک مثال…

ارزش جایگزینی دربورس چیست؟

Replacement value

ارزش جایگزینی  در بورس را را با یک مثال ساده بدانید. فرض کنید که قصد را اندازه یک استارتاپ یا شرکت جدید را دارید و با توجه به به شرایط بازار می خواهید بدانید که شرکت‌های رقیب شما که در زمینه شما فعالیت می‌کنند از چه توانایی هایی برخوردارند.

از این رو شما باید حداقل امکانات و تجهیزاتی را که در شرکت رقیب شما استفاده می شود را داشته باشد . شما احتیاج دارید که ارزش دارایی آن مجموعه را در زمان حاضر به علاوه هزینه های مربوط به تولید، بازاریابی، حقوق و دستمزد، آب،  برق،  مالیات و هر هزینه دیگری را محاسبه نموده تا شرایط این را داشته باشید که یک مجموعه و یا شرکت مشابه شرکت رقیب خود راه اندازی کنید.

به‌طور کلی می‌توان گفت که به ارزش اوراق بهادار یک شرکت با این فرض که قصد ایجاد شرکت موردنظر را در تاریخ محاسبه داشته باشیم، ارزش جایگزینی آن می‌گویند.

آیا می دانید که می توان به راحتی اقدام به ارزش گذاری سهام یک شرکت در بازار بورس نمود؟ روش های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آنها می توان در بورس اقدام به ارزشیابی سهام نمود. ارزش جایگزینی از جمله روش های معتبری است که برای یافتن ارزش ذاتی یک سهم مورد استفاده قرار می گیرد.

منظور از ارزش جایگزینی در بورس چیست؟

ارزش جایگزینی هر سهامی در بازار بورس، در اصل ارزش یک ورقه بهادار است، با فرض بر این که در زمان محاسبه ارزش سهام، قصد ایجاد شرکت وجود داشته باشد. یعنی اگر قصد دارید بدانید ارزش جایگزینی چیست، لازم است تمامی هزینه هایی که برای راه اندازی شرکت نیاز دارید را بسته به هزینه های شرایط فعلی مورد بررسی قرار داده، و پس از آن مقدار به دست آمده را بر تعداد سهام شرکت تقسیم نمایید.

بیشتر بخوانید!
عضویت همزمان در دو کارگزاری

با ما همراه باشید تا بیشتر با مفهوم این ارزش آشنا شوید، و بدانید چگونه می توانید سهام یک شرکتی را ارزشیابی کنید.

ارزش جایگزینی در بورس چیست؟

تمام سهام های شرکت ها در بورس، از دو نوع ارزش واقعی و ارزش روز جایگزین برخوردار هستند. پیش از آنکه بخواهید اقدام به خرید سهام شرکت های بورسی نمایید، لازم است در مورد ارزش سهام های شرکت اطلاعات دقیقی به دست آورید. مثلا در مورد مفهوم ارزش جایگزین، باید به این نکته اشاره کنیم، که تمام هزینه ها و مخارجی که لازم است برای خرید شرکت یا ساخت شرکت مشابه با دارایی های فعلی بپردازید، در این مورد مورد نظر قرار می گیرد.

اما در مورد ارزش جایگزینی سهام شرکت ها، باید به هزینه هایی که برای تاسیس شرکت در زمان فعلی نیاز است توجه کنید. پس از آنکه تمامی این هزینه ها را برآورد نمودید، باید عدد به دست آمده را بر تعداد سهام شرکت فعلی تقسیم کرده و رقمی را به دست آورید. که این رقم در اصل همان ارزش جایگزین به شمار می رود.

معمولا شرکت ها در زمانی که تمایل دارند اقدام به فروش تمام دارایی های خود کنند، با این روش غیر عملیاتی، سود شرکت را بسته به تعداد سهام هایی که وجود دارد بررسی می کنند. این نکته را در نظر داشته باشید، که برای محاسبه ارزش جایگزین، لازم است تمام دارایی های شرکت در نظر گرفته شود. از جمله زمین، ابزار، ساختمان، تجهیزات و موارد دیگر.

حتی برای بررسی ارزش جایگزینی لازم است دارایی های جاری را نیز در نظر بگیرید. این دارایی ها معمولا ذخایر مالیاتی، مطالبات و موارد دیگر هستند که ارزیابی شده و در ترازنامه جایگزین می گردند. در انتها زمانی که بدهی های شرکت را از دارایی های آن جدا کردید، حق تمام صاحبان جدید سهام ها مشخص می شود.

بیشتر بخوانید!
بازارگردانی یعنی چه و بازارگردان کیست؟

چگونه ارزش جایگزینی یک سهم در بورس را محاسبه کنیم؟

همانطور که پیش از این اشاره نمودیم، برای آنکه بخواهید ارزش جایگزینی سهام یک شرکت را مورد محاسبه قرار دهید، لازم است ابتدا در مورد تمام دارایی های سهام اطلاعات به دست آورید. می دانیم که تورم و شرایط اقتصادی در کشورها می تواند هر روز ارزش روز دارایی ها را با تغییر مواجه سازد. پس دارایی ها باید با ارزش روز محاسبه شوند.

پس از آنکه ارزش دارایی ها را محاسبه نمودید، آنها را در ترازنامه جایگزین کنید. لازم است حتما بدهی ها را از کل دارایی هایی که به دست آمده کسر کنید تا موفق شوید حقوق صاحبان سهام را به درستی تعیین نمایید. با تقسیم کردن باقی مانده ارزش دارایی ها بر تعداد سهام های شرکت، می توانید ارزش جایگزینی را محاسبه کنید.

در صورتی که تمایل دارید در انتهای هر دوره اقدام به ارزیابی جایگزینی نمایید، می توانید از روش دیگری استفاده کنید. معمولا تحلیلگران در بازار بورس از این روش بیان شده برای تحلیل ارزش سهام های شرکت های بورسی استفاده می کنند. زیرا ارزش دفتری دارایی ها در ترازنامه به هیچ عنوان از ارزشیابی شرکت ها معتبرتر نیست.

تصور کنید شرکتی 10 سال است که تاسیس شده باشد. برای آنکه بخواهید ارزش دارایی های آن را بررسی کنید، باید دارایی های شرکت را به نرخ روز مورد محاسبه قرار دهید. تحلیلگران نیز برای کسب اطلاع در مورد ارزش سهام ها، پیش آنکه اقدام به خرید و فروش سهام و یا معامله در بورس نمایند، باید به ارزش جایگزینی سهام توجه کنند.

4 مورد مزایا و معایب ارزش جایگزینی چیست؟

ارزش گذاری سهام شرکت هایی که در بازار بورس فعالیت می کنند، می تواند برای سهامداران و سرمایه گذاران برخی مزایا و معایبی را به همراه داشته باشد. از جمله مهمترین مزایایی که می توانیم برای ارزش جایگزینی سهام بیان کنیم، عبارت است از:

  1. ارزش گذاری سهام با روش جایگزین، این امکان را برای تحلیلگران فراهم می کند که بتوانند میان سود نگهداری از دارایی ها و سود عملیاتی تفاوت قائل شوند. که این مسئله به تنهایی قادر است برای ارزیابی کارایی مدیران بسیار مهم تلقی شود.
  2. روش ارزش جایگزینی سهام نسبت به ارزش تاریخی سهام منطقی تر بوده و برای مقایسه با نرخ فروش مورد محاسبه قرار می گیرد. زیرا در این روش مبلغی که شرکت باید برای تحصیل دارایی به سهامداران خود بپردازد مورد بررسی قرار می گیرد.
  3. ارزیابی جایگزینی نسبت به روش های دیگر اطلاعات کاربردی تر و مفیدتری در مورد آینده شرکت در اختیار تحلیلگران قرار می دهد. از این رو تحلیل گرانی که این ارزش را مورد بررسی و محاسبه قرار می دهند، موفق می شوند پیش بینی بهتری از آینده سهام شرکت داشته باشند.
بیشتر بخوانید!
منظور از شاخص NAV در بورس چیست؟

علاوه بر تمامی مزایای یاد شده برای ارزش جایگزینی سهام، باید به برخی از معایب این روش نیز اشاره کنیم. مهمترین معایب استفاده از ارزیابی جایگزین، عبارتند از:

معایب ارزیابی جایگزینی

  1. تعیین ارزش جایگزین سهام شرکت ها در شرایط تغییر، دشوار است.
  2. ارزیابی جایگزین هیچ گونه جنبه واقعی نداشته و در جایی به ثبت نمی رسد.
  3. از آنجایی که این ارزش در جایی ثبت نمی شود، تنها می تواند بر روی اعتماد سرمایه گذار تاثیر بگذارد.
  4. برخی از دارایی های شرکت از جمله دارایی هایی که نامشهود هستند، در زمان محاسبه ارزش جایگزینی مورد بررسی قرار نمی گیرند.
  5. استفاده از روش ارزیابی جایگزین برای سهامداران هزینه بالایی در بر خواهد داشت.
  6. روش ارزیابی سهام شرکت به هیچ عنوان در سودآوری و بازدهی شرکت تاثیری نخواهد داشت.

به طور کلی این روش بررسی ارزش سهام شرکت ها، مناسب شرکت هایی خواهد بود که دارایی زیادی دارند. این روش به تحلیلگران کمک می کند تا با دقت بیشتری برای انجام معامله در بازار بورس اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up